Crowdfunding v hernom priemysle. Ako to vlastne funguje?

Štefan Švec

26.05.22 17:10

Čas čítania 02:51

Crowdfunding

Zdieľať tento článok:

Zdroj: wikimedia / snob

Crowdfunding je jeden z najmladších spôsobov ako financovať nové nápady alebo produkty. Princíp je postavený na tom, že záujemcovia o danú ideu si ju kúpia ešte kým je vo fáze plánovania alebo tvorby. Pozrime sa hlbšie do toho, ako to vlastne funguje.

Tento článok a seriál VÚB Safe Point ti prináša VÚB banka.

Videoherný priemysel bol pôvodne financovaný z vlastných zdrojov alebo pomocou vydavateľských spoločností, napríklad Square Enix. Crowdfunding odomkol menším skupinám vývojárov presadiť svoj vysnívaný produkt. Určite poznáte herné tituly s názvom Rust, Pathfinder, Pillars of Eternity, Wasteland séria alebo Blasphemous. Všetko to sú úspešné hry, ktoré boli financované bežnými ľuďmi, ktorí o ne mali záujem a verili, že to vývojári dotiahnu k uspokojivému výsledku.

V krátkosti Crowdfunding je financovanie verejnosťou. Už ako tomu napovedá samotný názov Crowd – dav (verejnosť) – a funding (financovanie). Napríklad Kickstarter sa objavil a rozšíril iba za posledných niekoľko rokov. V podstate je to platforma pre Crowdfunding, kde ľudia prezentujú projekty verejnosti, ktorá má potom možnosť podporiť projekt a darovať peniaze, aby sa stal realitou. Podporovatelia však neostanú s prázdnymi rukami.

Zdroj: Start Lab / Team Vivat

Na oplátku získajú množstvo odmien alebo benefitov. Väčšinou záleží od čiastky, ktorú jednotlivec daroval projektu. Neskôr dostanú konečný produkt zadarmo, koncepčné umenie, stanú sa súčasťou procesu vývoja a podobne.

Nie je to nevídaný jav, keď projekt prekročí pôvodný cieľ vyzbieraných financií. Niekedy sa suma aj zdvojnásobí, a to vývojárom dá potrebnú voľnosť, aby sa mohli poriadne odviazať. Potom nie sú nútený navštíviť veľkých vydavateľov, aby ich nápad dotovali. Jednoducho majú plnú kontrolu nad svojim produktom.

Vezmime si ako príklad nedávny slovenský Crowdfunding projekt s názvom Vivat Slovakia. Ide o videohru s otvoreným svetom zmenšenej Bratislavy počas divokých 90. rokov. Je to mestská akcia v plne 3D priestore so slovenským prostredím a dabingom. V krátkosti ide o slovenské GTA. Ako sme už spomínali, tak podľa dotovanej sumy sa odvíja aj odmena pre podporovateľa. Ich pôvodný cieľ bolo obdržať 10 000 EUR, ale po prekročení tejto hranice si určovali ďalšie ciele, ktoré ich hre pridajú potrebnú kvalitu.

Zdroj: Start Lab / Team Vivat

Crowdfunding má aj svoje nevýhody, ktoré určite nemôžeme prehliadnuť. Samotní tvorcovia nemusia byť schopní vyzbierať dostatok peňazí, aby projekt dotiahli do úspešného konca. Je nutné sa sústrediť na inovatívne alebo nostalgické nápady, ktoré ľudí ihneď zaujmú. Ďalším problémom je koncový produkt, ktorý nemusí byť ani nieže kvalitný, ale aspoň dobrý. Ako podporovatelia nemáme tú možnosť si vyžiadať vrátenie peňazí. Je to obojstranný risk, do ktorého vstupujú obidve strany s nádejou.

Podobným spôsobom funguje aj Steam Early Access, ale to je už reálne rozrobený projekt, ktorý si po zakúpení môžeme do istej miery odskúšať, aspoň čo sa týka už vytvorených mechaník, lokalít a podobne. Tento proces je výhodný pre vývojárov, ale aj pre podporovateľov. Hráč si kúpi prístup k hre označenej ako Early Access a postupne si môže prejsť celým developerským procesom a na druhej strane vývojári dostanú okamžitý feedback po každej aktualizácii. Hráč je tiež svojou investíciou istejší, nakoľko si produkt rovno ohmatal a bližšie sa ním oboznámil. Jednou z najúspešnejších Steam Early Access titulov je napríklad Rust, ktorý presiahol milión kúpených kópií. Je to proste obojstranne výhodný systém.

Zdroj: Owlcat

Financovanie poskytnuté verejnosťou je jedinečná príležitosť a určite aj sen developerov, aby sa stali plnohodnotným štúdiom aj keď len na Indie úrovni. Napríklad štúdio Owlcat dokázalo vyzbierať skoro milión dolárov na taktický titul Pathfinder: Kingmaker. O tri roky neskôr už zvládli úspešne vyprodukovať vysokokvalitnú hru, Pathfinder: Wrath of the Righteous, ktorá sa predáva v hodnote 49,99 EUR, čo je na hranici 3A titulov, a má veľmi pozitívne hodnotenia. Celý projekt bol vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Obsidian Entertainement, ale jeho realizácia a vydarený stav zaistila dotujúca verejnosť.

Pokiaľ sa zaujímate o hry a čokoľvek, čo s nimi súvisí, sledujte naše ďalšie články, ktoré vám prináša VÚB banka. Dozviete sa niečo o skin tradingu, Metaverse alebo crowdfundingu v hrách. Sledujte taktiež podstránku VÚB Safe Point, kde nájdete tipy a triky o bezpečnosti na internete.


Zdieľať tento článok: