The Last of Us Part I: Megahit PlayStationu si opäť prichádza získať srdcia ďalších hráčov [RECENZIA]

Lukáš Lehocký

31.08.22 16:20

Čas čítania 06:55

The Last of Us Part I

Zdieľať tento článok:

Oceneniami ovenčený PlayStation megahit s názvom The Last of Us tu nie je ani 10 rokov a už dostáva remake. Výbornú hru, ktorá vyšla pôvodne na PlayStation 3 v roku 2013 (remaster na PS4 v roku 2014), si úplne v pohode zahráte aj teraz na najnovšom hardvéri, takže správy o remaku prekvapili mnohých hráčov. Právom sa objavili obavy, či sa nejedná sa len o obyčajný cashgrab, ktorý sa snaží dolovať z populárneho mena a nostalgie verných fanúšikov.

Treba podotknúť, že zároveň ide aj o snahu predstaviť tento postapokalyptický titul novej komunite, keďže The Last of Us oficiálne mieri aj na PC (až po konzolovom vydaní). Hráči sa majú na čo tešiť, keďže ich čaká priam filmový zážitok, ktorého sa budú priamo účastniť. V hlavnej úlohe sa predstaví netradičná dvojica hrdinov v podobne Joela, životom zoceleného pašeráka, a mladého dievčaťa s menom Ellie, ktorá sa už narodila do tohto chaosom zmietaného sveta. Civilizáciu dostala na kolená epidémia vírusu Cordyceps, ktorý sa prostredníctvom jedla dostal do všetkých kútov sveta a ľudí premieňa na agresívnych netvorov.

Prvá časť The Last of Us sa odohráva (až na dojímavú sekciu v úvode) niekoľko rokov po vypuknutí nákazy, kde ľudia žijú v uzatvorených komunitách a každým dňom bojujú o prežitie. Cieľom dvoch našich hrdinov, ktorí si zo začiatku vôbec nesadnú, je nájsť tajnú organizáciu Svetlonosov, označovanú niektorými autoritami za teroristickú. Počas tejto cesty navštívite rôzne kúty zdevastovanej Ameriky a budete čeliť nielen infikovaným ale aj bežným preživším, ktorým pobyt v ruinách moderného sveta zobral všetku ľudskosť.

Cesta to bude naozaj pestrá a o adrenalínové situácie nebude núdza. Hra dokonale kombinuje pomalšie sekcie, kde prehľadávate zničený svet s cieľom nájsť korisť a pomaly sa posúvate v príbehu, s akčnými pasážami, kedy sa bránite pred útokmi infikovaných alebo agresívnych ľudí. Svet The Last of Us vás pohltí a už len svojím dizajnom dokáže rozprávať príbehy, ktoré sa odohrávali po vypuknutí epidémie – ulice zaplnené nepojazdnými autami s kostrami ich vodičov, opustené kontrolné body, ktoré sa naoko snažili udržať nejaký poriadok a samozrejme rôzne poznámky a odkazy, roztrúsené po svete.

V niektorých môžete sledovať samostatné príbehy, iné zas naznačujú, čo sa v daných lokalitách odohralo a ako sa civilizácia menila. Pittsburgh napríklad ovládajú lovci ľudí, ktorí nič netušiacich tulákov prepadávajú a oberú ich o všetko, vrátane života, a neďaleko Colorada narazíte na skupinu, ktorej členovia nepohrdnú ľudským mäsom. Stoky vám zas rozpovedajú príbeh obyčajného človeka, ktorý prežil prvé týždne pandémie na lodi a neskôr vybudoval v kanáloch menšiu bezpečnú komunitu. Vy už bohužiaľ uvidíte len jej trosky, plné infikovaných obyvateľov.

Ellie a Joel postupne svoj vzťah budujú - zo začiatku sú odmeraní, no neskôr si k sebe nachádzajú cestu. Tento ich vzťah im veríte a to aj vďaka výkonom herečky Ashley Johnson a Troyovi Bakerovi, ktorí hlavným postavám prepožičali pohyby a hlasy. Ako som už spomínal, cutscény poskytujú filmový zážitok, keďže tváre a emócie hlavných postáv sú zachytené úplne dokonale. Remake to navyše posunul na vyšší level, keďže tieto veci dokázal zachytiť ešte vernejšie a patrí to k najväčším vylepšeniam oproti predchodcom. Vidíte aj také detaily ako napríklad aj stopy sĺz, ktoré postave stekajú po tvári, alebo sčervenanie kože počas emocionálnych scén.

Z hľadiska hrateľnosti som si až tak výrazný posun nevšimol, no pravdou je, že pôvodnú hru som naposledy zapol pred niekoľkými rokmi. The Last of Us Part 2 mám však živo v pamäti a ovládanie remaku sa mi dostal do rúk hneď, takže nejaké priblíženie modernejšiemu pokračovaniu tam je. Vďaka pestrej ponuke dizajnu nepriateľov, môžete využívať tichý postup a likvidovanie od chrbta, alebo agresívny prístup. Hráč je nútený taktizovať, keďže munície a zdrojov je málo a tak musí prepočítať, či sa mu radšej oplatí miestnosť rýchlo vystrielať, alebo radšej v tichosti a dlhšie postupne hrozbu odstrániť.

O hororové momenty nebude núdza, keďže sa o ne postarajú napríklad infikovaní jedinci typu Clicker, čo sú v postate už dlhšiu dobu premenení ľudia. Agresívna huba im rozožrala tvár a tak sa orientujú len podľa zvuku. Ich prítomnosť naznačuje nepríjemné klikanie a patria k silnejším súperom, ktorí vás zabijú veľmi rýchlo. Hneď ako ich započujete vám stúpne tlak, pretože viete, že nasledujúci súboj jednoduchý nebude. Ešte horšie je ich nepočuť, keďže niektorí dokážu zamrznúť na mieste a vy potom s pocitom, že ste v bezpečí, dostaneme pri náhlom výpade menší infarkt.

Navyše ich dobrý sluch a kŕčovitá, nepredvídateľná chôdza robia tiché zabitia ešte náročnejšími. Nepríjemné sú aj strety so Stalkermi, ktorí sa zas skrývajú v tieňoch a väčšinou na vás s krikom vybehnú v ten najnevhodnejší moment. V temných koridoroch osvetlených len vašou baterkou si prídu na svoje milovníci hororov. O mohutných Bloateroch, čo je najhoršia a najvzácnejšia forma infikovaného, radšej ani hovoriť nebudem.

Väčšina bojov, či už proti ľudom alebo nakazeným, sa dá vyriešiť stealth postupom. Sú tu však aj sekcie, kde sa napríklad musíte brániť proti vlnám súperom, takže aj nútenej akcie je tu dosť. Ľudský nepriatelia sú teraz navyše inteligentnejší, kryjú sa, taktizujú a snažia sa vám dostať za chrbát. Vďaka silnejšiemu hardvéru dokážu nepriatelia lepšie čítať prostredie a hľadať iné cesty, neustále sa obzerajú a sledujú okolie, a tiež môže byť naraz aktívnych viac NPC. Pri PS3 to bolo osem, teraz je číslo na úrovni 128, takže dokážete bojovať s viacerými nepriateľmi súčasne.

Postavy, ktoré vás sprevádzajú, sú taktiež múdrejšie a už sa nestáva, že by pobehovali nepriateľom pod nosom. Hlavne na PS3 to bolo občas do oči bijúce a uberalo to na atmosfére, keď sa zmätená Ellie zrazila s Clickerom, ktorý ju samozrejme neregistroval. Netreba dodávať, že hra je patrične krvavá, takže príde rad aj na odstreľovanie údov alebo hláv. Hlavne silné zbrane, ako brokovnica alebo klincová bomba, dokážu spraviť z častí nepriateľov krvavú kašu.

Ponuka zbraní sa počas hry rozrastá a okrem niekoľkých ručných zbraní dostane Joel do vienka brokovnicu, loveckú pušku, plameňomet alebo luk, ktorý je ideálny na tiché likvidácie. Všetky tieto zbrane je možné vylepšovať, samozrejme len za určitý počet nájdenej koristi a len pri špeciálnych stoloch. Z The Last of Us Part 2 sa sem dostali animácie úpravy zbraní, ktoré síce význam veľký nemajú, ale vyzerajú super. Vylepšovať môžete aj Joelove atribúty, ako zdravie, eliminácia chvenia zbraní alebo rýchlosť tvorby predmetov.

Hráč si totiž dokáže na kolene vytvoriť lekárničku, provizórny nôž, klincovú bombu, ktorú môže nastražiť, alebo aj molotovov kokteil. Tu musím podotknúť, že The Last of Us má najkrajšie spracovaný oheň, aký som vo videohrách videl. Vo vypätých situáciách môžete navyše použiť aj ručné zbrane ako drevený hranol, mačetu, sekeru alebo kovovú tyč, ktoré si môžete ozdobiť klincami a spraviť ich ešte viac nebezpečnejšími. Najideálnejšie je hodiť po súperovi fľašku alebo tehlu, a keď je omráčený dobehnúť k nemu a brutálne ho zlikvidovať. Každopádne v hre je stále čo vylepšovať, takže prieskum prostredia, hľadanie tajných miestností a otváranie zásuviek sa vyplatí. Počas prvého hrania všetko na maximum nedáte, takže si to môžete vďaka New Game+ preniesť a pokračovať.

Hra nedostala množstvo ocenení len vďaka príbehu. Zvuk a soundtrack tu tvoria minimálne 50% zážitku. Gustavo Santaolalla brnkajúci na gitaru už v oznamovacom traileri trafil na moju nostalgickú strunu a v podstate mi remake predal. Aj toto dokáže hlavná hudobná téma, ktorá sa spustí vždy v tých správnych momentoch. Tempest Engine urobil svoje a celkové ozvučenie je výborné a vytvára dokonalú kulisu, čo vám názorne predvedie už úvodná sekvencia hry. Výbornému zvuku sekunduje vizuál, ktorý nám otváral ústa už pri PS3.

Autori použili všetky nové triky a nástroje a ako sami tvrdia, hru prerobili od základov. S výkonom PS5 môžu vytvoriť veľmi zložité shadery, komplexnejšie modely a dať prírode naokolo viac vernosti a objemu. Celkovou zmenou prešiel umelecký smer, nasvietenie ale aj modely postáv. V ponuke sú dva režimy výkonu – 4K v 40 snímkach za sekundu alebo 1440p (poprípade dynamické 4K) v 60 snímkach za sekundu, čo som preferoval ja. Vo výsledku je The Last of Us Part l momentálne bezpochyby jednou z najkrajšie vyzerajúcich hier.

Dĺžka hry závisí od toho, ako ľahko sa cez ňu prederiete, no rátajte okolo 15 hodín, ku ktorým si pripočítajte pár hodín v DLC Left Behind, ktoré je taktiež súčasťou. Po dokončení si môžete pustiť napríklad zdrvujúcu obtiažnosť, kde vás smrť postavy pošle na začiatok, či odomknúť množstvo grafických návrhov, modifikátorov alebo modelov postáv. Do hry bola navyše pridaná položka s novými výzormi pre postavy, kde môžete hlavým hrdinom zmeniť oblečenie, batoh, alebo vzhľad vybraných zbraní.

Ellie budete môcť obliecť tričko s motívom známych PlayStation exkluzivít ako Ghost of Tsushima, Uncharted, Jak and Daxter, Horizon alebo Resistance. Štúdio už v minulosti ukázalo, že myslí aj na hráčov s rôznymi postihnutiami a hra tak obsahuje obrovskú ponuku rôznych modifikátorov, ktoré im uľahčujú život. Už samozrejmosťou je česká lokalizácia v podobe titulkov. Technicky sú hry od Naughty Dogu väčšinou dokonalé, no tu som našiel pár grafických bugov, ktoré zrejme budú rýchlo odstránené.

Jediné, čo sa nepoteší, je peňaženka, keďže hra ide do predaja s cenovkou medzi 60-70€, a to mnohým hráčom dvíha tlak. Aj keď tvorcovia tvrdia, že sa jedná o novú hru, predsa len ide o remake titulu z roku 2013, takže robotu mali určite o niečo ľahšiu. Svedčí o tom aj fakt, že od oznámenia do vydania ubehnú len necelé tri mesiace, pričom na niektoré novinky čakáme roky. Samozrejme novým hráčom, ktorí sa s The Last of Us nestretli, táto cena za to určite stojí. Ide o majstrovské dielo, ktoré všetky ocenenia pozbieralo zaslúžené a patrí k najlepším hrám vôbec. Nováčikov bezpochyby pohltí a starí fanúšikovia si s dávkou nostalgie môžu zaspomínať na časy, keď sa týmto "nádherne" zdevastovaným svetom prebíjali po prvý krát.

Recenzovaná bola verzia pre PlayStation 5, ktorú nám poskytla spoločnosť Sony, za čo jej ďakujeme.

Zdieľať tento článok: