God of War Ragnarök: Veľkolepé finále severského dobrodružstva Boha vojny [RECENZIA]

Lukáš Lehocký

03.11.22 16:00

Čas čítania 05:58

God of War Ragnarök

Zdieľať tento článok:

Grécky boh vojny Kratos v roku 2018 zavítal do severskej mytológie a začal tam robiť poriadnu očistu. Toto dobrodružstvo mu vynieslo niekoľko ocenení Hra roka a na naše šťastie spustilo Ragnarök - poslednú bitku bohov a súčasne koniec sveta. Je to zároveň aj podnázov najnovšieho herného pokračovania, takže istotne už tušíte, aká divoká a brutálna jazda vás čaká.

Príbeh v podstate pokračuje tam, kde sme pred štyrmi rokmi skončili. Vyslúžilý boh vojny Kratos spoločne so svojím synom Atreusom zabitím Baldura na seba poriadne upozornili, o čom ich presvedčí prítomnosť samotného všeotca - Ódina, stojaceho na prahu dverí ich chatrče. Od tohto momentu je jasné, že nikde nie sú v bezpečí, a tak sa vydávajú do sveta s cieľom zistiť, ako prežiť prichádzajúci Ragnarök a zároveň získať cenných spojencov z radov bohov. Kvôli tomuto budú musieť navštíviť všetky ríše zo severskej mytológie. Vďaka otvorenému svetu a množstvu obsahu sa samozrejme hlavná príbehová linka trochu kúskuje, no nejako zásadne jej to neprekáža. Môžete sa tešiť na plno epických momentov, medzi ktorými nebude chýbať boj so samotným Thorom.

Teraz to už nie je len cesta Kratos plus Atreus, ale občas sa dvojica rozíde a spoločnosť im robí niektorá z vedľajších postáv. V niektorých momentoch dostanete do rúk mladého Atreusa, ktorý sa v mnohom od svojho otca líši, čo je zároveň aj zdroj problémov v ich vzťahu, ktorý je ako na hojdačke – raz sa postupne zoceľuje a následne rozpadá. Nemusíte sa však báť, že čas strávený v jeho koži pretrpíte, je rovnako schopný ako Kratos, len má trochu iný štýl boja.

Ragnarök PONÚKA OBROVSKÝ A ROZMANITý SVET

V prvej hre sme mali možnosť navštíviť niekoľko severských svetov, no teraz sú tu všetky a ponúkajú poriadnu dávku diverzity. V Midgarde napríklad ako predzvesť Ragnaröku zúri snehová búrka, v Álfahaime preskúmate piesočné duny a dostanete sa do vojny medzi svetlými a temným Álfmi, Jötunheim ukáže nádherne farebný les plný rastlín a zverov a Svartalheim s Vanaheimom zas ponúknu rozľahlé vodné plochy, kde v duchu pôvodnej hry hojne využijete loďku. A samozrejme je tu aj božský Asgard, ktorého nádhernú panorámu som sledoval s otvorenými ústami. Chýbať nemôže ani mrazivé peklo alebo lávový Muspelheim, ktorý slúži ako nejaká aréna s výzvami, kde si precvičíte svoj skill a nervy. Diverzita tu teda je a hráči sa môžu tešiť na nádherné spracované svety s vlastnou, bohatou históriou, ktorú vám priblíži Mimirovova hlava, dávkujúca informácie o severských legendách. Jeho komentáre sú takým vtipnejším prvkom tohto epického dobrodružstva.

Ragnarök je oproti pôvodnej hre omnoho masívnejší, z pohľadu rozlohy aj ponuky aktivít. Od hlavnej príbehovej tepny vás odláka riešenie problémov v ostatných ríšach, čo spôsobí, že do niektorých oblastí sa vrátite viackrát, aj vďaka pokročilému vybaveniu a novým schopnostiam, ktoré vám otvoria nové cesty. Skrývajú sa tu totiž ďalšie cenné suroviny a XP body, ktoré výrazne pomôžu v napredovaní hrou a uľahčia postup. Vedľajšie misie od mŕtvych prízrakov, zatváranie trhlín z iných dimenzií, otváranie zapečatených truhlíc, hľadanie pokladov, likvidácia Ódinových havranov alebo bitky so starovekými nórskymi bojovníkmi, ktorí sú niečo ako náhrada za náročné Valkýri z predošlej časti, to je len zlomok toho, čo tu na vás čaká. A samozrejme ešte množstvo oblúd, ktoré treba skántriť.

Autorov musím pochváliť za dizajn jednotlivých úrovni a zapracovanie rôznych hádaniek do prostredia. Teraz to už nebude len o zamrznutí nejakého mechanizmu ale budete musieť používať schopnosti svojich spoločníkov a dôkladne prezrieť okolie, keďže riešenie môže byť niekedy poriadne skryté. Kratos tu hojne využíva mrazivé schopnosti svoje sekery alebo aj ohnivú silu Čepelí chaosu, ktoré má tentoraz dostupné od začiatku. Vďaka tomu sa výborne mení tempo, pokojnejšie momenty s objavovaním sveta striedajú súboje proti nepriateľom, čo spôsobuje, že hra vás neprestáva baviť. Ak patríte k hráčom, ktorí potrebujú, aby im všade svietilo 100%, tak tu strávite poriadne množstvo času.

SÚBOJOVÝ SYSTÉM ZOSTAL VERNÝ PôVODNEJ HRE

Súbojový systém veľké zmeny nepriniesol, čo je však len dobre. Kombinácia ľadovej sekery, ktorú môžete vrhnúť dopredu (vracia sa podobne ako Thorovo kladivo), s ohnivou dvojicou čepelí na reťaziach vytvára zničujúce poškodenie. Leviathana využijete skôr na kontaktnejšie súboje, zatiaľ čo čepele sa vďaka veľkému dosahu hodia na preriedenie početnejšej skupiny nepriateľov. Postupom hry si za XP body odomykáte ďalšie kombinácie a boje sú ešte rôznorodejšie. Ak sa ich naučíte, je to nádherný devastačný balet, keďže si zbrane v rýchlosti môžete medzi sebou aj prepínať a útoky na seba nadväzovať. Netreba zabúdať ani na klasickú dávku brutality v podobe finálnych likvidácií, väčšinou končiacich odseknutím nejakej časti tela, poprípade efektnou animáciou. Kratovi slúži k dobru aj štít, ktorý okrem svojho základného zámeru dokáže spôsobiť poškodenie, samozrejme presným načasovaním bloku. Osobne som však využíval klasický kotúľ do strán.

Väčšie oživenie do systému prinášajú rôzny spoločníci, ktorým môžete prikázať vykonať jednotlivé špeciálne útoky. Atreus má napríklad v ponuke niekoľko druhov šípov s rôznymi efektmi poškodenia a samozrejme runové útoky, ktoré ovláda aj Kratos. Ide vlastne špeciálne útoky, ktoré sa počas súbojov nabíjajú, a ich aktivácia spôsobuje veľké poškodenie sprevádzané efektnou animáciou. Ich ponuka sa vám rozširuje porážkou ťažkých súperov a dôkladným prehľadávaním okolia. Pre každú zbraň však môžete mať vybrané iba dva a tak sa musíte rozhodnúť, či uprednostňujete elementárne poškodenie, omráčenie alebo hrubé poškodenie. V Kratovej ponuke nechýba ani Sparťanská zúrivosť, avšak je rozdelená do viacerých tried – buď môžete klasicky rozsievať päsťami masívne poškodenie a hádzať kusy kameňov, alebo uprednostníte doplnenie zdravia. Súbojový systém je tak poriadne pestrý, zábavný a neprestane nudiť ani po dlhých hodinách hrania. Hra vám však nedá nič zadarmo a pri niektorých súperoch sa poriadne zapotíte.

VYLEPšOVANIE VYBAVENIA JE DôLEžITé

Kratos už dávno nechodí polonahý, ako to bolo počas gréckych dobrodružstiev, ale má k dispozícii brnenie, ktoré je rozdelené na vrchnú časť tela, opasok a predlaktia. Hráči rôzne druhy brnenia alebo ich nákresy nájdu roztrúsené po ríšach a môžu si ich nechať vyrobiť u trpaslíkov Broka a Sindriho, ktorí majú po svetoch rozmiestnené svoje dielne. Ako to už v podobných hrách býva, brnenia sa okrem dizajnu líšia aj ponúkanými štatistikami ako sila, obnovenie, šťastie, vitalita, obrana a podobne. Následne sa musíte starať aj o to, aby brnenie "nezostarlo" a počas hry ho vylepšovať na vyššiu úroveň, na čo zas potrebujete stále väčšie množstvo vzácnych surovín. Brnení je v ponuke veľké množstvo, takže výber bude náročný. U trpaslíkov si môžete už tradične vylepšiť aj zbrane, štíty, vyrobiť očarovania, kamene oživenia alebo predať nájdené artefakty. Striebro je tu totiž tiež veľmi dôležité platidlo.

Zvyšovaním úrovne vybavenia sa postupne zvyšuje aj Kratova úroveň a budete sa tak môcť postaviť stále ťažším nepriateľom. Tentoraz dostali viac možností prispôsobenia aj spoločníci a tiež im môžete zmeniť brnenie, runové útoky poprípade hlavnú zbraň. Najväčšiu úlohu v hre zohrávajú skúsenostné body, ktoré sú v podstate odmenou za plnenie úloh, čítanie rún, zbieranie odkazov, dokončenie výziev a likvidáciu nepriateľov. XP body následne môžete použiť na kúpu nových pohybov alebo vylepšenie runových útokov.

zÁBAVA NA DESIATKY HODíN

Ako môžete vidieť, Ragnarök je oproti pôvodnej hre omnoho bohatší a ponúka viac príbehov zo severskej mytológie – čakajte až okolo 40+ hodín zábavy. Autori nič nenechali na náhodu a tradične máme v ponuke dva režimy výkonu (grafika alebo snímkovanie) a tiež možnosť zapnúť až 120 snímok za sekundu. Graficky tu máme opäť majstrovské dielo a vyzdvihnem hlavne spracovanie samotného Kratosa, ktorý v plnej zbroji vyzerá majestátne s dôrazom na detail. Nasvietenie okolia je perfektné a niektoré momenty si proste vyžadujú, aby ste sa zastavili a kochali výhľadom.

Tvorcom sa po vzore prvej časti podarilo vytvoriť celú hru len na "jeden záber" a tak nečakajte žiadny strih. Cutscény prechádzajú plynulo do gameplayu a naopak. Epické scény sú samozrejmosťou a výrazne im dopomáha perfektný soundtrack, ktorý ostáva verný tradičným tónom sérii. Christopher Judge sa vrátil a prepožičal Kratovi svoj drsný hlas, ktorý tu sedí ako riť na šerbeľ, no skvelú prácu odviedli aj ostatní herci - hlavne Ódin a Thor ma milo prekvapili. Technicky sa jedná o vyladenú hru, takže nečakajte žiadne nepríjemné prekvapenia.

God of War Ragnarök tak ukončuje severskú odbočku série vo veľkom štýle a so všetkým, čo k tomu patrí. Nádherný vizuál, návykový gameplay, množstvo hodín zábavy a epické momenty, odsudzujú titul na horúceho adepta Hry roka. Pre PlayStation hráčov je to priam povinnosť.

Recenzovaná bola verzia pre PlayStation 5, ktorú nám poskytla spoločnosť Sony, za čo jej ďakujeme.

Zdieľať tento článok: