Resident Evil 4 Remake: Rokmi overená klasika vyzerá lepšie než kedykoľvek predtým [RECENZIA]

Lukáš Lehocký

08.04.23 15:40

Čas čítania 06:20

Resident Evil 4 Remake

Zdieľať tento článok:

Zdroj: wall.alphacoders

Štvrtá časť Resident Evil vyšla v roku 2005 a hneď sa stala jednou z najpopulárnejších hier série. Niet sa čomu čudovať, keďže titul prišiel s úplne novým systémom ovládania, zbavil sa klasických zombie nepriateľov a predstavil úplne nový typ hrozieb, ponúkol zaujímavé zasadenie a na tú dobu ohuroval veľmi peknou grafikou. Pokračovanie zožalo úspechy v podobe ocenení Hra roka, predaje presiahli milióny a pre mnohých hráčov sa štvrtá časť stala tým najlepším, čo značka ponúka. Bolo teda jasné, že vlna remakov, na ktorú pred niekoľkými rokmi naskočil Capcom, zasiahne aj tento obľúbený titul a pokúsia sa ho predstaviť mladšej generácii hráčom, pričom nesmú sklamať old school fanúšikov. Ako sa im podarilo popasovať sa s takouto náročnou úlohou?

Hra je zasadená šesť rokov po Raccoon City, kde sa opäť dostaneme do kože Leona, teraz amerického agenta, podliehajúceho priamo prezidentovi, ktorému unesú dcéru Ashley. Všetky stopy vedú do Európy, presnejšie bohom zabudnutej španielskej dediny, ukrytej hlboko v lesoch. Privítanie neprebieha podľa predstáv, keďže na Leona a jeho policajnú eskortu bez váhania zaútočia nepríčetní miestni obyvatelia. Jedná sa o nový typ nepriateľov, ktorí sú oproti rozkladajúcim sa nemŕtvym dynamickejší a agresívnejší, no ostali im náznaky inteligencie, takže dokážu používať rôzne zbrane. Z toho dôvodu na Leona občas poletí v lepšom prípade sekera, v tom horšom horiaci šíp alebo dynamit. V ich rukách sa objavia vidly, kosáky alebo štíty, vďaka ktorým sa dostanú hráčovi až na telo, čím ho nútia meniť taktiku a prispôsobovať sa situácii. Môžete to však využiť aj vo svoj prospech a napríklad presným zásahom do horiacej fľaše zmeniť jej majiteľa na fakľu.

Remake sa po vzore originálu dá rozdeliť na tri veľké sekcie – dedina, zámok a ostrov. Každá časť má špecifickú ponuku nepriateľov, ktorých obtiažnosť sa postupom zvyšuje. Na ostrove napríklad majú niektorí súperi kovové masky, takže ich nie je možné zlikvidovať efektným headshotom, zatiaľ čo v zámku sa zas útočiaci členovia kultu Los Illuminados dokážu premeniť na vyšší stupeň vďaka parazitovi v ich tele, poprípade tu narazíte na maskujúci sa prerastený hmyz. Zaujímavú ponuku rozširujú rôzny menší bossovia. V dedine vás loví ikonický týpek s motorovou pílou, v zámku na vás útočí besniaci mutant, ktorý je však slepý a orientuje sa podľa zvuku, no a na ostrove narazíte na monštrá s možnosťou regenerácie, takže musíte v ich tele odhaliť slabé miesta, inak nikdy nepadnú. Netreba zabúdať ani na už tradičných besných psov alebo parazity, ktoré sa prisajú na súpera a spravia ho ešte viac agresívnejšieho. O ciele pre váš arzenál tak nebude núdza a rôzne kombinácie pestrej ponuky nepriateľov a ich útikov vás dokážu poriadne potrápiť.

Veľkú úlohu tentoraz zohráva Leonov nôž. Nepriatelia sa na vás často rútia v početnej prevahe, sú dynamickejší a tak príde rad aj na kontaktný boj. Z ich úchopu sa vymaníte zabodnutím noža do krku, hodenú sekeru poprípade blízky útok dokážete odraziť správnym blokom (a následným protiútokom) a taktiež je tu aj náznak stealth prvkov, takže sa dokážete priplížiť za váš cieľ a efektne ho podrezať. Niektorí súperi dokážu po zabití zmutovať na hrozivejšiu formu, no aj tomuto sa dá zabrániť rýchlym zabodnutím čepele priamo do hlavy ležiaceho nešťastníka. Samozrejme nože sa opotrebúvajú, a zatiaľ čo tie bežné po použití zahodíte, Leonov privátny ostáva v inventári a je možné ho neustále opravovať. Iste už tušíte, že aj efektný boj na nože s Krauserom už nebude len QTE, ale priamo sa ho zúčastníte.

Tvorcovia zachovali všetky známe pasáže, takže Leon si užije jazdu v baníckom vozíku, oslobodí psieho kamaráta, precvičí si mušku na strelnici, trochu si zarybárči alebo preskúma nebezpečné bludisko v zámku. Do rúk na krátky čas dostaneme aj Ashley, ktorú pre zmenu budú naháňať rytierske brnenia infikované parazitom. Sekcie v jej koži sú naozaj nepríjemné, keďže dievča nedokáže bojovať a preferuje útek. Fanúšikom sú síce tieto momenty známe, no znalosti z pôvodnej hry im moc nepomôžu, keďže tvorcovia všetko prepracovali nanovo. Samozrejme to sa týka aj dizajnu postáv. Nový Leon sa nám predstavil už v remaku Resident Evil 2, no väčšina hráčov sa aj tak tešila na Ashley, na ktorej sa v budúcnosti pravdepodobne vybláznia PC modderi. Dievča dostalo krajšiu tvár, je menej otravná, už nenosí minisukňu (takže žiadne vtipy a perverznom Leonovi), avšak občas zavadzia a už pár krát omylom schytala guľku do hlavy. Nepriatelia sa ju pokúšajú „ukradnúť“, takže jedným očkom treba sledovať, kde sa nachádza. Väčšiu kritiku schytal nový hlas Ady Wong, kde Jolene Anderson nahradila Lily Gao (hrala v tom nepodarenom filme Welcome to Raccoon City). Zmenu je cítiť a podľa môjho osobného názoru to nebolo najlepšie rozhodnutie.

Chýbať tu samozrejme nesmie obchodník so svojimi ikonickými hláškami. Táto postava vás sprevádza počas celého hrania a nájdete ho postávať na rôznych miestach, v prítomnosti písacieho stroja na ukladanie pozície. Môžete mu tu predať nájdenú korisť v podobe rôznych cenností a následne za získané peniaze rozširovať/vylepšovať svoj arzenál. Herná ponuka je bohatá – nájdete tu klasické pištole, pušky, brokovnice, silný magnum a tiež niekoľko typov granátov. Za poplatok vám rozšíri aj miesto v inventári, ktorý stále funguje v tetris štýle, takže je potrebné sa rozhodnúť, čo potrebujete a čoho je lepšie sa zbaviť. Zbraní je tu dosť, peňazí a munície málo, takže hráč je nútený dôkladne prehľadávať okolie a pokúsiť sa ukoristiť čo najviac surovín. Muníciu si totiž môžete aj vyrábať, priamo v inventári. Je tu aj klasické miešanie byliniek za účelom zvýšiť zdravie, no môžete si aj vyrobiť špecifickú muníciu, poprípade granáty. Každá zbraň sa dá u spomínaného obchodníka vylepšiť hneď niekoľkými smermi (poškodenie, veľkosť zásobníka, rýchlosť nabíjania) samozrejme za stále väčšiu sumu. Niektoré kúsky majú dokonca k dispozícii aj príslušenstvo. Obchodník má v ponuke tiež špeciálnu položku, kde hráč nájde zaujímavé predmety, ktoré si za peniaze nekúpite. Ako platidlo tu fungujú drahokamy, ktoré sa dajú získať len plnením úloh. Tie majú formu modrých papierov a nachádzajú sa v rôznych častiach hry. Zadania sú jednoduché – zabi všetky myši, zostrel modré amulety alebo zabi špecifického nepriateľa. Tieto menšie úlohy trošku spestria hranie a získanú odmenu môžete následne vymeniť za nejaký špeciálny predmet.

Pôvodná verzia hry mala dosť tragické ovládanie, čo je však tu minulosťou, keďže remake ide v stopách posledných predchodcov. Ovláda sa veľmi dobre a hýbe sa ešte lepšie. V mojej PS5 verzii som nezaznamenal žiadne výraznejšie prepady ani bugy, ktoré by kazili zážitok. Úprimne graficky ma úvodné minúty v dedine trochu sklamali, no keď sa zotmelo, hneď to bolo lepšie. Autori opravili aj ten dážď, ktorý v prvých videách pôsobil veľmi zle. Celkový dojem je však veľmi dobrý a vizuálna stránka vás nesklame, no na druhej strane nie je to nič prelomové. Grafike výborne sekunduje zvuk, ktorý dodáva každému miestu ten správnych nádych. Strašidelné mumlanie mníchov bude fanúšikom série veľmi povedomé, rovnako ako výkriky dedinčanov. Do predaja sa dostala aj PlayStation 4 verzia, avšak podľa analýz by ste sa jej mali oblúkom vyhnúť.

Po vzore originálu vás aj remake priklincuje k obrazovke na dlhé hodiny. Prvé prejdenie mi zabralo cez 16 hodín, pričom ďalšie hodiny zožierajú opätovné prejdenia. Môžete skúsiť vyššiu obtiažnosť (Hardcore alebo Professional)cez NG+ a pokúsiť sa splniť veľké množstvo výziev, za ktoré získavate body. Tie je už tradične možné minúť v ponuke odmien. Nájdete tu množstvo detailných modelov postáv, grafických návrhov a doplnkov pre hlavných hrdinov v podobe rôznych okuliarov alebo masiek so špeciálnymi schopnosťami, čím aspoň trochu upravíte ich vzhľad. Z pohľadu alternatívnych kostýmov je to totiž dosť chudobné, keďže aj to málo, čo vytvorili, radšej ponúkajú za peniaze skrz digitálne obchody. Do ponuky odmien by sa hodila napríklad aj možnosť odomknutia pôvodného soundtracku, no aj to radšej hodili do obchodu za poplatok. Capcom si dodatočné peniaze pýta aj za tikety na vylepšenie zbrane na najvyššiu úroveň, čím hráčov odbremení od grindu, keďže toto vylepšenie nie je lacné.
Po vydaní sa dostal do ponuky aj režim The Mercenaries, ktorý však pôsobí štýlom na rýchlo zbúchaného modu, len aby tam bol. Našťastie je zadarmo, takže môžete otestovať svoje schopnosti. Budúcnosť remaku vyzerá sľubne, keďže hráči sa majú dočkať aj podpory VR a príbehového DLC Separate Ways s Adou Wong v hlavnej úlohe. Za prvé dva týždne hra predala cez štyri milióny kópií, takže v Capcome si určite nenechajú ujsť možnosť zarobiť na hre ešte viac.

Resident Evil 4 je vo výsledku veľmi dobrý remake, ktorý prináša fanúšikom všetky povedomé situácie, avšak v omnoho krajšom šate, okorenené zábavným gameplayom a vysokou znovuhrateľnosťou. Pôvodný titul je dnes už legendárny a táto moderná prerábka mu rozhodne hanbu nerobí.

Zdieľať tento článok: