Assassin's Creed Mirage: Menšie asasínske dobrodružtvo vo veľkolepom Bagdade [RECENZIA]

Lukáš Lehocký

20.10.23 17:10

Čas čítania 04:06

Assassin's Creed Mirage

Zdieľať tento článok:

Fanúšikom série Assassin's Creed som už mnoho rokov a podobne ako iným hráčov, aj mne nové smerovanie, ktoré nám prezentovali tri posledné hry, moc nevonia. Preto som sa potešil, keď tvorcovia Assassin's Creed Mirage oznámili návrat ku koreňom, od ktorých sa posledné tituly výrazne odklonili. Zároveň som však mal aj pochybnosti, keďže podľa prvých informácií bolo Mirage plánované ako rozšírenie do Valhally, ktoré sa časom pretavilo do plnej hry. Tieto pochybnosti len posilnili vyhlásenia o hracej dĺžke kampane alebo nižšej štartovacej cene. Čo sme teda dostali? Plnohodnotné pokračovanie alebo predražené DLC?

Hlavným hrdinom hry je Basim Ibn Ishaq, ktorý zohral výraznú úlohu vo Valhalle, a vďaka ktorému môžeme prežívať jeho spomienky zasadené do obdobia Abbasidského kalifátu. Ponúkaný príbeh je až moc obyčajný – ako mladý, chudobný zlodej sa dostane do kontaktu s Hidden Ones (predchodcovia asasínov), ktorí sa ho neskôr ujmú a poskytnú mu potrebný výcvik. V bielom habite vyzbrojený skrytou čepeľou sa následne vráti do Bagdadu, kde jeho úlohou bude likvidácia piatich členov Rádu Prastarých, ktorí prenikli do najvyšších úrovní moci kalifátu a využívajú ho na dosiahnutie svojich plánov. Lov na tieto maskované ciele však nie je jednoduchý, zahŕňa množstvo vedľajších misií a vyšetrovaní, ktoré vám na konci odhalia meno člena rádu. Všetky tieto misie zahŕňajú klasické asasínovské aktivity (odpočúvanie, sledovanie, likvidácia) a keby ste sa zamerali čisto len na ne, tak hru dokončíte za nejakých 15-20 hodín.

S otvorenými svetmi majú v Ubisofte skúsenosti a musím povedať, že v prípade Bagdadu tvorcovia nesklamali. Mesto ponúka nádhernú a detailnú architektúru – obrovské honosné stavby, luxusné štvrte, kde žije elita, ale aj chudobné časti mesta s maličkými domami a uličkami, ktoré ponúkajú množstvo zákutí a možností, ako sa skryť pred prenasledovateľmi. Vďaka veľkej hustote zastavania sa môžete presúvať po meste len skrz strechy, sledovať svoje ciele a samozrejme z nich aj útočiť. Okrem mesta je k dispozícii aj okolie s menšími osadami, palmovými sadmi, oázami a vyprahnutou púšťou, kde sem tam narazíte na pštrosa alebo nejakú kobru. Ideálny priestor na prevetranie svojej ťavy. Herná mapa rozhodne nie je najväčšia, avšak postačuje a svoju úlohu plní skvele. Autori sa histórii Bagdadu dôkladne venovali , o čom svedčia aj žiariace orby, ktoré sa nachádzajú na významných miestach a do vášho kódexu pridávajú rôzne historické fakty o živote v tejto metropole, o jej fungovaní a ľuďoch. Ak vás história baví, nájdete tu veľa zaujímavých detailov.

Keďže ako námet slúžili tvorcom staršie tituly, do hry sa vrátil systém Notoriety, a teda čím viac agresívnejšie postupujete, tým sa stávate známejšími a stráže aj uvedomelí obyvatelia vás rýchlejšie spoznajú. Na zníženie úrovne hľadanosti stačí strhnúť plagáty zo stien alebo podplatiť rečníka na ulici, na ktorého ale peniaze neplatia. Celkovo systém využívania rôznych skupín vo svoj prospech sa trochu zmenil. Tentoraz potrebujete rôzne druhy žetónov, vďaka ktorým môžete napríklad podplatiť skupinu obchodníkov a prejsť skrytý v ich skupine cez strážené miesta, otvoriť špeciálne truhlice, zaplatiť žoldnierom za útok na neďaleké stráže alebo podplatiť spomínaného rečníka. Tieto žetóny slúžia ako odmena za rôzne vedľajšie kontrakty, ktoré sa však náplňou od príbehových misií moc nelíšia, no pár hodín do gameplayu pridajú.

Mirage obsahuje aj nejaké RPG prvky, ktoré sú však veľmi jednoduché. Basima môžete za získané body zručnosti naučiť nové triky, poprípade si môžete vylepšiť vnímavosť svojho lietajúceho kamaráta, ktorý sa stará o prieskum zo vzduchu a označuje vám nepriateľov. Zbraní aj štýlových kostýmov je síce pomenej, no takmer všetko sa dá vylepšiť, pokiaľ máte dosť materiálu. Asasínov arzenál obohacujú aj tradičné hračky ako vrhacie nože, dymové bomby alebo uspávacie šípky, ktoré výrazne vylepšujú stealth postup a nabádajú doň aj hráča. Totižto keď dôjde na kontaktný boj je to podľa môjho názoru bieda. Celý súbojový systém je postavený na jednom tlačidle (úder mečom), odrazenie útoku a úskok. Navyše to nevyzerá ani bohvieako dobre a celkovo sú súboje zapracované veľmi povrchne, takže tichý postup je vhodnejšou alternatívou. Skrytá čepeľ konečne opäť zabíja na jednu ranu. Umelá inteligencia nepriateľov je už tradične úbohá. Ono sa to inteligenciou ani nedá nazvať, jednoducho stráže sú úplne tupé a hráčovi nedokážu poskytnúť dostatočnú výzvu. No v Assassin's Creed hrách sme si už na to zvykli.

Novinkou je špeciálny druh Focus útoku, kde si môžete označiť viacero cieľov a Basim ich automaticky v rýchlom slede zlikviduje. Nedá sa to používať stále, musíte si najprv naplniť ukazovateľ, ako inak, ako likvidáciou súperov. Herná mapa už tradične skrýva aj množstvo zberateľských predmetov, ako záhadné úlomky, ktoré musíte ukradnúť špecifickým obyvateľom, mapy, ktoré vás dovedú k pokladu, stratené knihy a samozrejme sú tu aj veže, kde vykonáte synchronizáciu a odhalíte časť mapy. Nájdete tu aj špeciálne truhlice, kde vás čaká návod na vylepšenie svojho vybavenia alebo kostýmu na vyššiu úroveň. Truhlice sú väčšinou ukryté, a tak si k ním musíte nájsť cestu. Treba hľadať kľúče, pokúsiť sa zlomiť zámku z iného miesta, presúvať police alebo si cestu vytvoriť výbuchom. Ono sme to už ale videli v predošlých častiach, takže v tomto smere nič nové. Toto všetko mi však natiahlo hrací čas na 25 hodín.

Assassin's Creed Mirage je graficky pekná hra, aj keď to nie je nič prevratné. Bagdad vás svojou atmosférou pohltí a za zmienku stoja aj sekcie mimo mesta, kde sa budete kochať scenériami. Hru som prešiel v režime výkonu na PS5 a musím povedať, že išla celý čas plynulo, bez prepadov a bugov, čo pri Assassin's Creed tituloch tak často nezažívame.

Oplatí sa teda Assassin's Creed Mirage kúpiť? Myslím, že fanúšikovia najmä starších titulov zo série budú spokojní, no stále si myslím, že cena je privysoká a takých 30€ by bolo prijateľnejších. Nečakajte tu teda 200 hodinové mytologické dobrodružstvá po vzore poslednej trilógie, ale skôr tradičného asasína, ktorý však nemusí sadnúť hráčom hľadajúcim masívne RPG.

Zdieľať tento článok: