Marvel’s Spider-Man 2: Dvojica superhrdinov sa vracia, aby sa postavili svojej najväčšej výzve [RECENZIA]

Lukáš Lehocký

01.11.23 08:10

Čas čítania 05:04

Marvel’s Spider-Man 2

Zdieľať tento článok:

Sony svoje práva na Spider-Mana využíva veľmi efektívne a zo značky sa snaží vyťažiť maximum. Tento rok nám napríklad priniesla podarený animák Spider-Man: Across the Spider-Verse, ktorý v októbri nasledovalo pokračovanie úspešnej hry Marvel’s Spider-Man. Bývalá PS4 exkluzivita zaznamenala v roku 2018 obrovský úspech, ktorý neskôr napodobnila aj expanzia s Milesom Moralesom. Desiatky miliónov predaných kusov ubezpečili Sony a štúdio Insomniac Games, že druhá časť je stávka na istotu. A mali pravdu, keďže hneď v prvý deň pokračovanie predalo cez 2,5 milióna kópií.

Druhá časť tak sleduje príbehy oboch pavúčich mužov, ktorí sa smažia skĺbiť superhrdinské povinnosti so svojím súkromím, no samozrejme sa im to nedarí. Zatiaľ čo Miles rieši študentské povinnosti, Peter je už starší a rozmýšľa, akým smerom sa má uberať jeho život. Plány im však naruší príchod nového nepriateľa, Kravena, s jasným cieľom. Chce sa stať najlepším lovcom na svete a New York obsahuje celkom pestrú ponuku potenciálnej koristi, od ktorej si sľubuje náročnú výzvu. Aj keď Kraven pôsobí ako hlavný záporák, v pozadí sa pomaly formuje omnoho horšia hrozba. Je ňou mimozemský symbiont Venom, ktorého hádam netreba predstavovať. Hráči si budú môcť v koži posadnutého Spider-Mana vyskúšať jeho obrovskú moc a samozrejme sa s ním nakoniec porátať a prekaziť jeho plány na pretvorenie sveta. Dizajn tohto ikonického monštra vzbudzuje rešpekt a treba pochváliť aj herca Tonyho Todda, ktorý mu požičal svoj hlas.

Dvaja Spider-Mani v akcii potrebujú aj viac priestoru a preto sa herná mapa trochu rozrástla. Hlavný hrdinovia budú môcť tentoraz preplachtiť cez rieku a navštíviť Brooklyn, so všetkými jeho ikonickými lokalitami ako Coney Island, Prospect Park alebo Brooklyn Bridge. Mesto je tak väčšie a doslova prepchaté rôznymi aktivitami, ktoré sa autori snažili spraviť čo najpestrejšie a využiť pri tom aj iné postavy z univerza. Nájdete tu Sandmanove kryštáli, ku ktorým sa musíte prebiť cez jeho pieskové výtvory, tajné základne Kravenových poskokov, ktoré sú priam ušité na stealth postup alebo EMF experimenty, ktorých cieľom je zlepšenie života v New Yorku. Misie a aktivity sú niekedy rozdelené aj medzi Spider-Manov a tak napríklad Prowlerove skrýše alebo Mysteriove výzvy budete môcť absolvovať len v koži Milesa Moralesa. A samozrejme nechýbajú ani prebiehajúce zločiny, ktoré sa vám náhodne objavia počas presunu mestom. Väčšinou tu len pobijete pár zloduchov, zahasíte požiare alebo chytíte unikajúce auto. Všetky tieto vedľajšie aktivity sú poriadnym zabijakom času a väčšinou sa do nich tak zahryznete, že zabudnete na hlavnú linku. Okrem nej sú tu aj bočné úlohy, ktoré mi nie vždy sadli a niektoré ma doslova nudili. Peter a jeho boj proti ohnivému kultu celkom ušli, avšak napríklad náplň Milesovho pomáhania študentom jeho školy bola otravná.

Všetky aktivity a misie ponúkajú za splnenie odmeny. Každá mestská štvrť zobrazuje zoznam všetkých možností, ktoré sa v nej nachádzajú a hráči tak vedia, čo im ešte chýba. Za odmenu môžu získať nové kostýmy, technologické diely a hrdinské, či mestské tokeny. Zaujímavý je fakt, že ponuka rýchleho cestovania sa odomkne až po splnení určitého počtu aktivít, takže dovtedy sa musíte cez mesto presúvať tradičným hojdaním sa medzi budovami alebo pomocou „krídel.“ Spider-Mani tentoraz dostali do vienka novinku, vďaka ktorej môžu doslova lietať a pritom efektívne využívať rôzne vzdušné prúdy, ktoré ich dlhšie udržia vo vzduchu. Obe možnosti presunu vyzerajú úplne super a hlavne spustenie sa na pavučine takmer až na úroveň cesty a následné vyvrhnutie do vzduchu vám dávajú úžasný pocit slobody a budete si to užívať. Následne vo vzduchu počas voľného pádu môžete vytvoriť pár šialených kúskov. Nudnejšou možnosťou je potom fast travel, ktorý ma však prekvapil svojou rýchlosťou, keďže neobsahuje žiadnu obrazovku s načítavaním a na zvolené miesto hráča prenesie okamžite. Toto je názorná ukážka toho, ako by mala funkcia fast travel fungovať na novej generácii.

Ako som už spomínal, hráč získava za plnenie misií rôzne tokeny a technologické diely. Tie slúžia na odomykanie a vylepšovanie hračiek oboch Spider-Manov. Medzi ne patria napríklad pavučinové priťahovače, ktoré vaše ciele pritiahnu na do jedného bodu a môžete im tak uštedriť masívne poškodenie, sonický útok pre zmenu nepriateľov odhodí a zdvihák ich vyšvihne do vzduchu. Vďaka tomu sú súboje zábavnejšie a odohrávajú sa ako vo vzduchu, tak aj na zemi. Tieto hračky si počas postupu hrou tiež vylepšujete a zvyšujete ich účinnosť a kapacitu. Muníciu do nich získavate likvidáciou súperov a tak ich použitie je limitované.

Kostýmy sú samostatná kapitola. Každý hrdina má v zásobe pár naložených kúskov a postupne sa vám sprístupňujú počas hrania. Ich odomknutie vás opäť oberie o nejaké tokeny a technologické diely. Niektoré si berú inšpiráciu z filmov, iné z komiksov, no sú tu aj úplne originálne výtvory z dielne autorov. Navyše pri niektorých kostýmoch si môžete odomknúť ďalšie štýly s rôznymi farebnými kombináciami, takže bude z čoho vyberať. Kostýmy na samotné hranie síce vplyv nemajú, ale tak pri likvidácii zástupov kriminálnikov treba vyzerať štýlovo. Navyše teraz po náročných bitkách je na hrdinoch vidieť rôzne poškodenie a roztrhnuté časti na ich odeve. Nejaký väčší význam to síce nemá, ale je to pekný detail.

A samozrejme nechýba XP systém, kde pri každej vyššej úrovni dostanete body, ktoré zas môžete investovať do stromu zručností. Každý Spider-Man má vlastný strom, plus jeden spoločný. Peter totiž oplýva mechanickými pažami, zatiaľ čo Miles zas ovláda bioelektrinu. Tieto schopnosti ponúkajú rôznu paletu špeciálnych útokov, ktoré počas boja môžete kombinovať. Niektoré majú účinnosť na väčšiu plochu, iné zas spôsobujú masívnejšie poškodenie. Dobíjajú sa postupne počas boja a tak ich nie je možné používať nepretržite. Špeciálne schopnosti spolu s rôznymi hračkami robia boje pestrejšie a dynamickejšie a nie je to len o stláčaní niekoľkých tlačidiel. Používať môžete aj predmety v prostredí a vrhnúť ich na súpera, nepriateľovi viete vytrhnúť zbraň a použiť ju proti nemu, poprípade ho môžete zabaliť do pavučiny a hodiť po jeho kumpánoch. Za dostatok sústredenia Spider-Man dokáže vykonať efektný finiš. Pokiaľ tam bude pobehovať aj váš partner, likvidácie vykonávate spoločne a vyzerajú ešte štýlovejšie. Vaši súperi majú tiež rôzne úrovne, tí väčší sa napríklad dokážu efektívne brániť a spotrebujú viac poškodenia. Netreba zabúdať, že Spider-Man nezabíja, a tak nečakajte žiadnu krv ani brutálne likvidácie.

Graficky tu máme opäť krásny vizuál, ktorý vyráža dych aj v režime výkonu. 60 snímkou si hra držala bez poklesov, avšak technicky to bolo už slabšie. Našlo sa tu totiž pár bugov a hra ma dokonca dva krát vypľula do menu, čo určite nepoteší. Zvuková stránka je však dokonalá a pochváliť musím aj zapracovanie ovládača DualSense. Je vidieť, že autori sa s tým pohrali a PS5 tu využíva všetky svoje prednosti. Celkový dojem je teda veľmi dobrý a počas 33 hodín, ktoré som tu strávil, som si užil každú minútu. A pravdepodobne sa sem ešte vrátim , keďže tu boli náznaky pre prípadné DLC.

Marvel’s Spider-Man 2 je vo výsledku výborná exkluzivita, možno aj horúci adept na Hru roka 2023, no neprináša žiadne zásadné novinky a v podstate sa drží rovnakej formulky, ktorú nastavila prvá časť. Je väčšia, krajšia, akčnejšia a bezpochyby ide o najlepšiu superhrdinskú hru na trhu. Fanúšikovia Spider-Mana budú krochkať blahom.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Sony.

Zdieľať tento článok: