Team NINJA má na svojom konte tituly ako Nioh alebo Ninja Gaiden, ktoré boli väčšinou hráčmi kladne prijaté, takže očakávania od ich nového projektu sú samozrejme vysoké. Rise of the Ronin už od oznámenia zaujal, keďže sľuboval napínavé dobrodružstvo so samurajmi v otvorenom svete, vďaka čomu sa nevyhol porovnávaniu s veľkou PlayStation exkluzivitou Ghost of Tsushima, ktorá v danom žánri kraľuje. Podarí sa Roninovi zosadiť z trónu tento veľký hit alebo pred ním musí pokľaknúť?
Ako už napovedá samotný názov, hráč sa dostane do kože samuraja bez pána – ronina. Pohlavie aj výzor hlavného hrdinu si môžete hneď na začiatku vytvoriť podľa vlastných predstáv a vrhnúť sa do autentického otvoreného sveta v období Bakumatsu, ktoré ohlasuje koniec šógunátu Tokugawa. V tejto ére sa stretáva východ so západom, čo spôsobuje kultúrnu revolúciu. To samozrejme nie je všetkým obyvateľom pochuti, rôzne klany začínajú kuť pikle a bojovať proti sebe s cieľom získať čo najväčší vplyv a moc, nevraviac o nevraživosti voči prisťahovalcom. Tu prichádzate na rad vy a vaše služby. Príbeh sa v závislosti od vašich rozhodnutí odvíja rôznymi spôsobmi, a musíte rozmýšľať, či napríklad zavraždíte alebo ochránite kľúčové postavy, čím následne sformujete chod histórie. Navyše ronin má v tomto svete aj vlastné pohnútky a ciele, ktoré popritom nasleduje. Samozrejme je to všetko hlavne o politike a hráč sa rýchlo môže v spleti rôznych konšpirácií, mien a názvov stratiť. Nepomáha tomu ani hlavný hrdina, ktorý si počas celej hry drží len jeden výraz a viete z neho vydolovať maximálne pár zvukov. Odpovede v konverzáciách totiž vyberáte vo forme textu na obrazovke a tie bohužiaľ nie sú nahovorené. K nemému roninovi si tak ťažko vytvárate nejaký vzťah. Autori si uvedomili, že hráči budú špekulovať, čo by sa mohlo stať keby sa v kľúčových momentoch rozhodli inak a preto pridali možnosť, kde si na časovej osi môžete vybrať udalosti z vašej cesty a pokúsiť sa sledovať druhú alternatívu.

Rise of the Ronin ponúka hráčovi otvorený svet a obsahuje množstvo soulslike prvkov. Počas cesty krajinou nachádzate prápory, ktoré „aktivujete,“ čím si uložíte hru, doplnia sa vám materiály, odhalí časť mapy a získaná Karma sa pretransformuje do Skill Pointov, no zároveň sa aj obnovia polohy niektorých nepriateľov, presne ako to v podobných hrách býva. Neplatí to však pred pre všetkých a niektorí súperi, ktorí napríklad obývajú opustené kempy alebo si násilím zabrali osadu, sa po likvidácii už neobjavia a tak nie je potrebné pri každej návšteve absolvovať zdĺhavé súboje. V ozbrojených skupinkách sa v menšom počte nachádzajú aj silnejšie typy nepriateľov, ktorých zabitie zatrasie psychikou ostatných zúčastnených. V prípade vašej smrti o všetku Karmu prídete a objavíte sa pri poslednom aktivovanom prápore. Následne sa môžete s Karma bodmi rozlúčiť alebo ísť za nepriateľom, ktorý vás zabil, vykonať vendetu s vziať si vzácnu korisť späť. Ak vás zabije aj druhý krát, ďalšiu šancu za ich získanie už nedostanete. Prápory zároveň slúžia aj ako body rýchleho cestovania, takže v budúcnosti sa už nemusíte trmácať na chrbte koňa cez celú krajinu, ale stačí sa sem presunúť skrz mapu.

Na druhej strane samotná krajina nepatrí zrovna k najväčším otvoreným svetom, ktoré sme mohli vidieť, ale aj napriek tomu úplne vyhovuje. Je rozdelená na dve časti a ponúka naozaj pestrú paletu lokalít. Rozsiahle lúky posiate kvetmi, tradičné osady plné obyvateľov a obchodníkov, rôzne svätyne a chrámy na vrcholkoch hôr, lesy plné farebných stromov ale aj mestá, kde sa mieša tradičná japonská kultúra so zahraničnou. Sú tu luxusné štvrte s dámskymi spoločníčkami ale aj chudobné slumy s rozpadnutými chatrčami, zovierajúce cholerou, na ktorú tiež budete hľadať liek. Navštívite dokonca aj hlavné mesto Edo, ktoré je plné života a patrí k najkrajším častiam herného sveta. Hojne tu využijete aj „krídla,“ ktoré autori radi ukazujú v každom videu, a vďaka nim si japonskú krajinu vychutnáte z vtáčej perspektívy. Hrací čas sa dá natiahnuť aj tak, že na mapu rozhádžete pár aktivít a predmetov na zbieranie, čo samozrejme tvorcovia veľmi dobre vedia. Do tejto kategórie môžeme zaradiť napríklad mačky, truhlice s cennosťami, historické budovy alebo svätyne, pri ktorých sa pomodlíte a získate body skúseností. Okrem toho musíte krajinu vyčistiť od utečencov, ktorí sa samozrejme bez boja nevzdajú, a rôznych kriminálnych živlov, ktorí zas terorizujú obyvateľov. Plnením týchto podmienok si vytvárate s danou lokalitou stále väčšiu väzbu, čo vás vo výsledku obdarí rôznymi odmenami. Navyše zvyšovaním väzby sa odhaľujú na mape aj zberateľské veci a aktivity, takže 100% kompletizáciu môžete získať bez toho, aby ste pátrali po nápovedách na internete. Veľkú pestrosť voľnočasových aktivít však nehľadajte, keďže väčšina z nich aj tak končí bojom, takže nejaké sekanie bambusov alebo skladanie haiku na štýl Ghost of Tsushima nečakajte.

V niektorých momentoch krajina ponúka vernú a nádhernú atmosféru a doslova si ju užívate, no sú tu aj slabé miesta a už na minulej generácii by sme našli hry, ktoré by Rise of the Ronin v tomto smere prekonali. Grafika bohužiaľ nie je najsilnejšia stránka hry, čo sa však nedá povedať o súbojovom systéme, s ktorým majú tvorcovia veľa skúseností. Hráčov tu čaká pestrá paleta sečných zbraní ako katany, šable, odachi, čínske meče, pušky s bajonetmi, kopije alebo klasické meče. Hlavná postava môžete v jednom momente oplývať dvoma z nich, no mne sa najviac aj tak osvedčila katana, ale experimentoval som aj s inými kúskami. Silu samotnej zbrane samozrejme odzrkadľuje jej úroveň, takže čím väčší level je vaša postava, tým bude získavať aj zbrane s vyššou úrovňou a silou. Zbrane navyše majú aj rôzne bonusové vlastnosti, ktoré zvyšujú alebo zlepšujú niektoré atribúty. Ponuku ďalej dopĺňajú strelné zbrane ako silné pušky, revolvery, shuriken alebo luky, ktoré sú síce ideálne na tichú likvidáciu, ale dokážu pomôcť aj priamo v boji. Stealth postup je prítomný, aj keď jeho zapracovanie je také povrchné. Napríklad niekde zúri potýčka proti viacerým nepriateľom naraz, ktorú ste vyvolali, no o pár metrov ďalej sedí ich kumpán pri ohni a tvári sa, že nič nepočuje. Umelá inteligencia je dosť otázna a skôr to vyzerá, ako keby tu ani nebola. Plíženie v tráve, útoky z vyvýšených miest, alebo dvojité prekvapivé zabitia v tichosti, to všetko máte v ponuke. Bez väčších problémov sa dá vyčistiť väčšia skupinka nepriateľov, avšak v menšom množstve sú medzi nimi aj takí, ktorých stealth likvidácia nezabije (len zraní) a tých musíte dokončiť v normálnom súboji. Hra je patrične brutálna, plná krvi a odseknutých končatín, takže zabitia, hlavne tých nepriateľov, ktorí vám zavarili, si užijete. O hlavu počas vášho dobrodružstva príde určite množstvo súperov.

Od náročnosti súbojov závisí vaša úroveň a úroveň súperov. Nepriateľov s nižším stupňom naporcujete rýchlo, tí náročnejší ustanú viac útokov a zároveň ich údery bolia o dosť viac. Často som zostal prekvapený, ako rýchlo ma rozsekali, pričom sa jednalo len o bežných súperov, ktorých som však podcenil. Neskôr začnú používať aj rôzne vylepšenia na zbrane ako oheň, paralýza alebo jed, ktoré spôsobujú dodatočné poškodenie, no je to dvojsečná zbraň a môžete ich proti nim používať aj vy. Veľmi štýlové je zapálenie svojej čepele prostredníctvom vypálenej strely nepriateľa, ktorú však musíte presne vykryť. To je v podstate kľúč k úspechu. Nestačí totiž len brániť alebo sa uhýbať, dôležité je odrážanie útokov, ktoré si vyžaduje precízne načasovanie. Nepriatelia používajú rôzne bojové štýly, niektoré pohyby naťahujú, iné zasadzujú v rýchlom slede, takže odrážať ich je náročné. Ak sa vám to však podarí niekoľkokrát po sebe, súperovi dôjde výdrž, nedokáže sa hýbať a môžete mu tak výrazne ukrojiť zo zdravia. To však platí aj v opačnom prípade a ak dôjde výdrž vám, nedokážete ani len uskočiť, takže treba si sledovať aj svoj ukazovateľ a špeciálne silné útoky, ktoré každý bojový štýl ponúka, je potrebné používať s rozvahou. Dosť tu pomôže aj hák s lanom, ktorý väčšinu hlavná postava používa na rýchly presun na vyvýšené miesta. V súbojoch si môžete niektorých súperov pritiahnuť, hodiť ich alebo vrhnúť po nich nejaký objekt. Každá zbraň ponúka niekoľko bojových štýlov a na každého súpera platí niečo iné, takže aj počas boja musíte občas prehodiť svoj postoj a skúsiť to inak. Pravidelným používaním jednej zbrane sa zvyšuje jej odbornosť, čo má samozrejme pozitívny vplyv na jej silu v súbojoch. Niektoré misie zas vyžadujú, aby ste sa zaobišli bez zabíjania, takže môžete oprášiť cvičné drevené meče alebo si to vybaviť s nepriateľmi ručne stručne.

Podobne ako v prípade zbraní, aj oblečenie funguje na systéme levelov. Čím ma kúsok vyššie číslo, tým je lepší a ponúka viac výhod. Samozrejme nevyhnete sa komickému výzoru vašej postavy, keďže kúsky oblečenia nie vždy ideálne ladia (ak si teda vyberáte len tie najsilnejšie), no aj na to autori mysleli. V hernom svete máte svoj dom, kde si môžete oddýchnuť, upratať si inventár, vybrať si rôzne dekorácie do domu a hlavne zmeniť výzor postavy. Vytvoríte si tu výzor, ktorý ostane na postave napevno zvolený, úroveň a výhody však budete čerpať z kúskov oblečenia zvolených v inventári. Najlepšie na tom je, že všetko oblečenie, ktoré získate počas hrania, sa automaticky pridá do ponuky vo vašom brlohu a nemusíte ho priamo vlastniť. Môžete ho tak predať alebo rozrobiť na materiály, vďaka ktorým následne kováč môže vaše vybavenie vylepšiť na vyššiu úroveň. Ponuka kostýmov je naozaj bohatá a môžete napríklad zvoliť zahraničný štýl, rôzne uniformy alebo skôr tradičnejší samurajský výzor. Z domu sa môžete taktiež zapojiť do kooperatívnych misií s inými hráčmi, prezrieť si časovú os príbehu, alebo dokonca posielať nájdené mačky na rôzne misie a získavať tak materiály a odmeny.

Poriadne RPG musí mať aj poriadny strom zručností, ktorý sa v Rise of the Ronin delí na štyri kategórie – sila, obratnosť, šarm a intelekt. Niektoré vetvy sa zameriavajú na boj, iné napríklad na stealth prvky, útoky na diaľku alebo nové možnosti v konverzáciách. Je tu toho dosť a tak dôkladne budete študovať, čo vášmu hernému štýlu najviac prospeje. Okrem klasických bodov zručností sú tu aj špecifické body, ktoré sa dajú použiť len v danej vetve a tie sa získavajú ťažšie. Počas hry stretnete množstvo postáv, niektoré sa stanú vašimi priateľmi a môžete si s nimi posilňovať puto, ktoré má štyri úrovne. Za každú novú úroveň väzby získate nejaké odmeny, dokážu tiež odomknúť nové útoky v bojových štýloch, takže sa oplatí s nimi konverzovať, darovať im nejaký darček alebo plniť s nimi misie. Niektoré špecifické misie totiž môžete plniť v spoločnosti jedného/dvoch spojencov, ktorí môžu byť ovládaní AI, alebo iným hráčom v kooperácii. Splnením týchto misií alebo správnou odpoveďou v konverzáciách sa tiež zvyšuje puto s vašimi priateľmi a nemôže chýbať možnosť začať si s niekým románik. Posteľné scény na štýl Mass Effectu však nečakajte, teda aspoň mne sa to nepodarilo. Obsahu a možností je tu teda dosť na desiatky hodín. Určite sa nejedná hru, ktorú pokoríte za jeden víkend.

Rise of the Ronin ponúka tri režimy výkonu – 4K v 30 snímkach za sekundu, režim s ray tracingom alebo režim výkonu, kde hra beží v 60 snímkach za sekundu. Ten som samozrejme preferoval, keďže je tu náročný súbojový systém, kde sú dôležité rýchle reflexy s správne načasovanie. Avšak aj tu som občas pociťoval mierne trhanie a nešlo to úplne ideálne. Ako som už spomínal, graficky sa nejedná o nejaký zázrak, hra je však veľmi pekná, aj keď sem tam sa nájdu odfláknuté miesta. Našťastie nejaké veľké technické chyby alebo padanie hry som nepostrehol.
Rise of the Ronin síce nie je Ghost of Tsushima, keďže mu chýba to pozlátko a taký viac filmovejší zážitok, no stále je to zábavná, náročná a celkovo dobrá hra, ktorá si nájde svojich fanúšikov. Team NINJA je skúsené štúdio, takže ak vás bavili ich predošlé hry, kúpu Rise of the Ronin len odporúčam.
Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Sony.