3 RPG tituly, ktoré na nás zanechali dojem ešte dlho potom, ako sme ich dohrali

Michael Nagel

17.09.21 14:14

Čas čítania 09:03

RPG

Zdieľať tento článok:

Zdroj: Vampire

Odporúčame si zahrať každú jednu z nich

Neštandardne sme pre vás vytipovali malú zbierku starších titulov, ktoré v sebe nesú zvláštne fluidum, čo ich odlišuje od konkurencie. Či už ide o pútavý, naratívny a silný imerzívny zážitok alebo herné mechaniky a emergment gameplay, ktorý vznikol vďaka unikátnej interakcie hráča s hrou. Táto hŕstka hier nie je zoradená od najlepšej po najhoršiu, ide len o jednoduchú postupnosť. Starý ale jarý, hovorievali naši rodičia. Veríme, že najmenej jeden z titulov vás osloví a vyskúšate si ho.

Vampire The Masquerade: Bloodlines

  • Developer: Trojka Games
  • Vydavateľ: Activision
  • Rok vydania: 2004
  • Platforma: PC

Ste už unavení z RPG zasadených do stredoveku alebo v sci-fi prostredí? Vybrali sme pre vás znamenitý titul. V súčasnosti už rozpadnuté štúdio Trojka Games zanechalo stopu v histórii RPG hier vďaka menej známemu titulu Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. No najmä vďaka prepracovanému a dômyselnému svetu Vampire The Masquerade: Bloodlines. V hre hráte za práve zrodeného upíra, a tak musíte žiť v inom temnom svete plnom nadprirodzených bytostí a monštier. Na začiatku si zvolíte svoj príslušný upírsky klan a špecializáciu postavy. Podľa toho, aký klan si vyberiete, môže sa váš zážitok diametrálne líšiť od pocitu iného hráča. Najlepším príkladom sú klany Malkavian a Nosferatu. Klan Malkavian je výnimočný, pretože máte o kolečko naviac.

Dialóg je zobrazený v rôznych hieroglyfoch alebo v slovách, čo nedávajú žiadny zmysel, stále v hlave počujete šepot rôznych hlasov a pokojne sa pohádate aj s dopravnou značkou STOP. Čerešničkou na torte sú jedinečné dialógy postáv špecifické iba pre tento klan. Bytosti klanu Nosferatu sú na druhej strane tak znetvorení, že vyvolávajú zhrozenie a odpor ostatných, čo tiež však môže viesť k vtipným interakciám. Kvôli vzhľadu väčšinu času strávite v kanáloch, aby ste sa z bodu A do bodu B premiestnili bez svedkov. Inak utrpíte penalizáciu špeciálneho kódu maškarády, ktorú musia všetci upíri dodržiavať. Čo nás dostáva do premysleného sveta a pravidiel tohto titulu.

Upíri dodržiavajú vlastnú hierarchiu, politický systém a pravidlá, aby splynuli s davom bežných smrteľníkov. Herná mechanika maškarády je prostá: nepútať na seba príliš pozornosti svojím nad(ne)ľudským správaním, lebo ohrozíte existenciu ostatných upírov. Takže snažte sa príliš nevystrkovať rožky, v tomto prípade tesáky. Svet je plný nevšedných postáv a každá môže povedať niečo zmysluplné. Postup hry priam núti porozprávať sa s každým obyvateľom a splniť každú úlohu.

Vaša špecializácia určuje, akým štýlom hru hrať a spôsobov je požehnane. Od bojových, cez zručnosti až po komunikatívne. A prečo na nás hra tak zapôsobila? Ide o jej schopnosť umožniť hráčovi určitú slobodu a vyjadrenie svojej osobnosti prostredníctvom činov. Príklad priamo z hry: Istá postava požaduje, aby ste priniesli kľúčový predmet, ktorý ukradli pouliční gangstri.

Zdroj: vtmb.fandom.com

Úlohu môžete riešiť hneď niekoľkými spôsobmi. Prídete na miesto, kde majú gangstri útočisko a celú situáciu vyriešite len argumentačne pomocou slov. Ďalšou možnosťou je predmet nenápadne ukradnúť. Poslednou možnosťou je použiť hrubú silu, ale aj tu prichádza možnosť voľby. Použijete zbrane na blízko, strelné zbrane či unikátne špeciálne schopnosti upíra, ktoré sa líšia na základe vašej voľby klanu alebo kombináciu všetkého dohromady.

Bloodlines má široké spektrum špecializácií, čím môžete vytvoriť postavu, ktorá je vašim obrazom. Môžete sa stať skúseným hackerom, lámačom zámkov, môžete manipulovať ľudmi prostredníctvom zastrašovania alebo ich zviesť. Spôsobov, akým sa dokáže každý individuálny hráč vyjadriť cez svoje rozhodnutia je neúrekom.

Samotný príbeh nie je, podľa nás, najsilnejšou stránkou. Sú to hlavne postavy, ich dialógy a ich jednotlivé malé úlohy, ktoré vás zavedú na najbizarnejšie miesta. Atmosféra Bloodlines je temná a mysteriózna. Nikdy neviete, čo môžete od tohto sveta očakávať. Napomáha tomu aj soundtrack, vďaka ktorému si každé miesto, ktoré navštívite, veľmi ľahko zapamätáte.

Hra si po rokoch nazbierala pomerne širokú komunitu fanúšikov, ktorá dodnes vytvára patche na zlepšenie zážitku z hry a aj módy na spestrenie znovuhrateľnosti. V komunite koluje aj heslo v znení: “Vždy, keď titul spomenieš v diskusii, niekto ho znova inštaluje”. Veríme, že pochopíte význam tohto hesla, keď sa raz vydáte do mesta večnej temnoty.

Deus Ex

  • Developer: Ion Storm
  • Vydavateľ: Eidos Interactive
  • Rok vydania: 2000
  • Platforma: PC, Playstation 2

Deus Ex má už vyše dvadsať rokov, no trúfame si povedať, že z pohľadu herného dizajnu bol o krok napred pred svojou konkurenciou a dodnes nenájdete podobný herný zážitok, aký ponúka tento titul. V štúdiu Ion Storm, ktoré vytvorilo tituly ako System Shock a Thief: The Dark Project, vznikla výrazná cyberpunková RPG hra.

Silnou devízou je príbeh. Najlepšie je ponoriť sa do neho bez toho, aby ste tušili, do čoho sa púšťate. Hlavná zápletka je až znepokojujúco blízka k situácii, v ktorej sa nachádzame. Odohráva sa v dystopickom svete v roku 2050. Vláda vypustila smrtiaci vírus medzi ľudstvo a vakcína je dostupná iba vysoko postaveným politikom a mocným jedincom.

Vašou postavou je J.C Denton, ktorý je súčasťou antiteroristickej skupiny UNATCO. Spolu s ním sa hráč stane kľúčovým charakterom vo svete plnom konšpirácií, intríg, odhalení, mocných jedincov a elitných skupín, ktoré hýbu svetom spoza opony nedostupnej bežným smrteľníkom. Zúčastnite sa konverzácií, ktoré otestujú váš morálny a etický kompas. Budú vám kladené otázky týkajúce sa slobody, transhumanizmu, moci, úcty, náboženstva...

J.C. Denton je nano-augmentovaný človek. V hre to znamená, že si postavu môžete upraviť pomocou futuristických modifikácií. Rýchlejší beh, neviditeľnosť, väčšia sila, energetický štít, syntetické srdce alebo zlepšenie zraku je len niekoľko vylepšení, ktoré podporujú znovuhrateľnosť. Podobne ako v predošlej hre sa môžete špecializovať na pestrú zbierku zručností.

Tieto sú viac futuristicky orientované. Nájdeme tu poznatky z elektroniky a hackovaní, ako aj z medicíny či špecifickej obratnosti v narábaní so strelnými zbraňami. Je na čase spomenúť emergent gameplay alebo rozvíjajúca sa hrateľnosť, pretože tento spôsob hrateľnosti je podstata celej hry.

Sú to tituly, ktoré poskytujú hráčskej postave množstvo schopností a nástrojov a konzistentný herný svet so stanovenými pravidlami, ale nevyžadujú od hráča žiadne konkrétne riešenie, aj keď môže byť hráč vedený k navrhovaným riešeniam. Aby sa hráč dostal za dvere strážené vojakom, môže sa rozhodnúť priamo zaútočiť na strážcu, preplížiť sa a zraziť ho k zemi, rozptýliť vojaka, aby sa vzdialil od svojho stanoviska, alebo použiť parkúr, aby sa dostal k alternatívnemu otvoru.

V týchto hrách je možné dokončiť problémy v hre pomocou riešení, ktoré herní dizajnéri nepredvídali. Napríklad dizajnéri Deus Ex boli prekvapení, keď zistili, že hráči používajú závesné míny ako skoby na lezecké steny, čím efektívne začali liezť po stenách. Hra oslavuje kreativitu človeka pri zvládnutí rôznych výziev, ktorými ho skúša.

Atmosféru dokresľuje vynikajúci soundtrack. V uliciach vidíte chudobu a bezbrannosť všedných ľudí. V kontraste stoja plne ozbrojení vojaci s bojovými robotmi. Keď sa nenápadne plazíte nepriateľskou základňou a snažíte sa vyhýbať bezpečnostným kamerám, cítite sa ako futuristický špión. Hra môže dnes pôsobiť zastaralo, ale pokiaľ dokážete prehltnúť staršie grafické spracovanie, čaká vás herný zážitok, ktorý nenájdete nikde inde.

Zaklínač

  • Developer: CD Projekt RED
  • Vydavateľ: Atari
  • Rok vydania: 2007
  • Platforma: PC

Aby sme ušetrili niekoľko slov navyše, predpokladajme, že čitatelia majú predstavu, čo alebo kto je Zaklínač. Titul Zaklínač vystrelil malé poľské štúdio CD Projekt RED do závratných výšok s celosvetovým úspechom a až donedávna bolo oslavované ako jedna z posledných firiem priateľských k svojim spotrebiteľom.

Nahliadnime teda do minulosti hry, ktorá to všetko odštartovala. Zaklínač je oproti našim predošlým titulom odlišný hneď v niekoľkých bodoch. V prvom rade sú to prostredia a tiež hlavná postava Geralt. Dej sa odohráva v stredoveku, kde nadľudské sa bytosti a ľudia musia naučiť koexistovať. Nájdeme tu typických elfov, trpaslíkov, čarodejnice a vlkolakov a aj iné bytosti netradičné pre ostatné hry zasadené do stredoveku ako napr. utopenci, dryády, nymfy alebo kikimory.

Tvorcovia okorenili svoj svet mytologickými a folklórnymi stvoreniami, ktoré v iných hrách nájdeme len ťažko. Geralt trpí amnéziou a veľa zo svojho bojového a šamanského tréningu zabudol, čo je perfektné pre hráčov, ktorí nepoznajú neznámy virtuálny svet a jeho pravidlá. Geralt sa učí zároveň s hráčom. Pokiaľ chcete byť mocný zaklínač, musíte si to zaslúžiť. Vaša zvedavosť je vždy odmenená. Čítanie kníh a zvitkov na pochopenie miestnej flóry a fauny vám pomôže vo vytvorení mocných elixírov, účinných olejov a nebezpečných petárd. Čas nebol nežný ku grafickému spracovaniu hry.

Postavy pripomínajú skutočných ľudí len s prižmúrenými očami. Na druhej strane si dovolíme povedať, že Geraltova vizáž je najlepšie vystihnutá v prvej hre oproti ďalším dielom. Systém boja je tiež na dnešné štandardy neohrabaný a niekedy ani poriadne nefunguje. Pripomína skôr synchronizovanú hru, kde sa snažíte načasovať kliknutie kurzora myši v ten správny okamih, než boj, pri ktorom vás každé rozhodnutie môže stáť život.

Zatiaľ sme boli k hre pomerne kritickí, a tak určite niektorí dumáte, čo táto hra vôbec robí v našom výbere. Je to prosté. Všetko ostatné, čo tento titul obsahuje, bolo vytvorené s vášňou pre interaktívne médium. Svet, v ktorom sa nachádzate, postavy, ktoré stretnete a ich príbehy i motivácie. Od sedliakov po kráľov. Štruktúra hry je rozdelená na niekoľko aktov.

Zdroj: witcher.fandom.com

Každý z nich vám zaberie dlhé hodiny, aby ste sa posunuli ďalej. V každom sa spoznáte s miestnymi občanmi, viete, čo ich trápi a či nepotrebujú vašu pomoc. Čo vás iste prekvapí je, že pri prechádzke mestom stretnete ten istý model postavy, aký ste už v minulosti cestou videli niekde inde.

Ako prechádzate hrou začnete si všímať rozdiely v obyvateľstve. Zatiaľ čo niektorí trpia hladomorom a sú radi, ak sa dožijú ďalšieho dňa, iných trápi súčasné politické dianie a napätý konflikt medzi ľuďmi a neľuďmi. Toto je reflektované aj v digetických a nedigetických zvukoch, čo pomáha navodiť ilúziu života na mieste, kde sa práve nachádzate.

Tento typ zvuk nie je nezvyčajný, používa sa skoro pri každej hre. Digetický zvuk pochádza z prostredia a dopomáha k vytváraniu dojmov. Môžeme povedať, že sú to zvuky čo počuje postava počas hrania. Príkladom môže byť reč, zvieratá alebo počasie. Nedigetický zvuk zas pomáha dotvárať atmosféru a očakávania. Sú to zvuky doplnené navyše nad zvuky prostredia. To znamená že ich počuje len hráč, postava nie. Napríklad môže ísť o rozprávača alebo soundtrack čo hraje v pozadí daného titulu.

Ocitnete sa aj v situácii, ktorá nemá jednoznačné morálne odpovede. Občas vaše rozhodnutia budú mať dopad na postavy a udalosti väčší, než sa na prvý pohľad zdá. Zatiaľ čo pri iných RPG hrách, ktoré vyšli približne v rovnakom čase ako Zaklínač a obsahovali takisto možnosť rozhodnutia, vždy bolo jasné, či je vaša voľba pozitívna alebo negatívna, tu si nemusíte byť istý. U Zaklínača volíte možnosť, o ktorej si myslíte, že je tá správna alebo tá, čo spôsobí najmenšie utrpenie. Toto sme zabudli spomenúť v predošlých hrách, ale všetky ponúkajú silný imerzný zážitok.

Imerzia je pocit, keď vás niečo osloví tak, že zabudnete na okolitý reálny svet a neskôr s úžasom zistíte, že ste v hre (alebo pri knihe, filme...) strávili oveľa viac času, ako ste pôvodne plánovali. Zaklínač nie je výnimkou.

Ak by ste chceli vyskúšať začiatky celosvetovej známej série Zaklínač, máme pre vás niekoľko tipov. Po prvé: skúste si hru zahrať v českom dabingu. Veľa hier s českým dabingom dnes už nenájdeme a možno budete príjemne prekvapený s výkonom dabérov.

Po druhé: najskôr klaďte otázky, až potom taste meč. Veľakrát dostanete kľúčové informácie prostredníctvom komunikácie. Po meči siahnite až ako posledné možné riešenie.

Nakoniec po tretie: obrňte sa trpezlivosťou. Titul má pomalší štart, najmä čo sa týka hlavného naratívu, ale pokiaľ ste ochotný vydržať, ľahko zistíte, prečo je prvý Zaklínač výnimočný a že sa zrodil s veľkým rešpektom ku knižnej predlohe a digitálnemu interaktívnemu médiu.

Zdieľať tento článok: