FINAL FANTASY XIV: Pomalý rozjazd, mocný príbeh a veľmi prívetivá komunita [RECENZIA]

Štefan Švec

30.01.22 08:10

Čas čítania 07:44

FFXIV

Zdieľať tento článok:

Zdroj: Final Fantasy XIV / Square Enix

Final Fantasy XIV oproti iným hrám v žánri MMORPG prináša hlboký príbeh plný zvratov, šťastných chvíľ alebo momentov s nádychom beznádeje. Tento titul sa v prvom rade zameriava na príbeh a potom na PvE obsah (dungeony, raidy a podobne). Tým však nechcem povedať, že PvE obsah, ktorý FFXIV podáva je druhotriedny, to určite nie. Ako dlhoročný hráč MMORPG žánru som si veľmi obľúbil PvP, ktoré (bohužiaľ) FFXIV neuchytilo úspešne a kvôli tomu tento mód nie je ani veľmi populárny. Ale tvorcovia vynahrádzajú túto medzeru kvalitne napísaným príbehom a neskutočne záživnými dungeonmi a raidmi, ktoré sú vždy veľmi originálne.

Profesie

Momentálne je hrateľných sedemnásť profesií a všetky môžete hrať na jednej postave. Zo začiatku ma šokovalo, že si stačí vymeniť zbraň a zrazu som bol čarodejník mrhajúci explózie alebo besniaci bojovník s obrovskou sekerou. Vylevelovať je však potrebné každú profesiu osobitne, lebo po zmene zbrane ste opäť level 1. Rovnako to funguje aj s remeslami. Keď si nasadíte panvicu a kuchynský nôž, tak sa z vás stane kuchár.

V tejto hre vôbec nie je potrebné rozmýšľať, ba ani kontrolovať na internete, ktorá profesia je najsilnejšia, lebo všetky sú si rovnocenné. Tá, ktorá vám padne do oka a zdá sa byť cool, tak tú treba hrať. Samozrejme, niektoré sú náročnejšie než ostatné, preto ak ste nový vo svete Eorzea, tak odporúčam pre rolu Tank-a (berie všetko poškodenie na seba a chráni svoju partiu) Paladina, pre Healera (lieči poškodenie udelené členom partie) White Maga a pre DPS-ko (rozdáva najväčšie poškodenie) Barda alebo Red Maga.

Zdroj: Final Fantasy XIV / Square Enix

Nenechajte sa však zmiasť pri výbere, lebo hra vám pri tvorbe postavy nepovie, ktoré profesie spadajú do akej roly. Ak niektoré profesie nenájdete pri tvorbe postavy, tak to znamená, že sú zamknuté za určitým levelom. Square Enix spoločne s každou expanziu vydáva aj nové profesie, ktoré sa odomykajú až po dosiahnutí levelu 50 a 60.

Remeslá sú v tejto hre uchytené tiež trochu inakšie oproti ostatným MMORPG titulom. Každé remeslo je vybavené určitými schopnosťami na vylepšovanie kvality výrobku a predlžovanie životnosti. Pri výrobe je nutné balansovať kvalitu a životnosť pre najlepší výsledok.

Vizuály a prostredie

Aj napriek tomu, že FFXIV je pôvodne z roku 2010 a bolo celé prerobené v roku 2013, tak vizuály tejto hry sú pozoruhodne stále na dobrej úrovni. Samozrejme, nemôže sa to rovnať s niečím ako Black Desert, ale na druhej strane sa nikto nemusí báť, že by na FFXIV nemal dostatočne silnú mašinu. Vývojári venovali dostatočnú pozornosť aj artikulácii a emóciám postáv. Niekedy sú trochu praštené alebo prehnané, ale oproti väčšine MMORPG titulom odviedli perfektnú robotu.

Zdroj: Screenshot / Final Fantasy XIV

Svet Final Fantasy ponúka mnoho epických výhľadov hodných urobenia screenshotu. Každých pár minút sa vo všetkých zónach pravidelne strieda deň a noc. Hĺbku tomu dodáva hmla a dážď, ktorý viditeľne premočí oblečenie alebo brnenie postavy. Iritujúce sú často neviditeľné steny, ktoré sú všade dookola, kde vývojári nechcú, aby ste išli. Vo veľkej miere to obmedzuje plnú otvorenosť sveta. Na obmedzené miesta sa však dá s pomocou lietania aj tak dostať, akurát sa tam nedá pristáť, takže je to stále zamknuté.

Zdroj: Screenshot / Final Fantasy XIV

Príbeh

Keď som začal hrať, tak základná hra A Realm Reborn už bola okresaná o mnoho úloh a rozhovorov, ktoré nepridávali príbehu nič dôležité, len ho zbytočne predlžovali. Vďakabohu som to nemusel prechádzať, lebo údajne to bolo otravné a zdĺhavé. A Realm Reborn je prvá časť príbehu od levelu 1 až po level 50. Celou FFXIV komunitou kolujú fámy, že toto je stále najhoršia časť hry, po ktorej môžete očakávať ozajstnú pecku.

V mojom prípade mi to neprišlo také hrozné. Ak ste zvyknutí na World of Warcraft, tak toto je oproti tomu úplná úľava. Začínate ako obyčajný dobrodruh, z ktoré sa postupom času vykľuje nečakaný hrdina so schopnosťou bojovať proti stvoreniam nazývaným Primals. Môže to pôsobiť ako klišé, ale bola by to nuda, keby sme neboli stredobodom pozornosti.

Každá Final Fantasy XIV expanzia skončí vyvrcholením základného deja a nasledovné updaty pomaly smerujú pokračovanie príbehu do ďalšej dejovej línie. Po dosiahnutí úrovne 50 a dokončení základného A Realm Reborn dej nabral poriadne obrátky. Zrazu bol plný klamstiev, zúfalstva, zvratov, ale aj vtipných a šťastných momentov.

Postavy, ktoré progresujú expanziami spoločne s vami, tak majú svoju unikátnu povahu a maniere. Kvôli tomu si niektoré obľúbite, iné by ste najradšej zhodili z mosta a tvárili sa, že ste nič nevideli. Square Enix sa vôbec nebojí nejakú z hlavných postáv obetovať, aby v hráčoch vytvorili silné emócie.

Od expanzie Stormblood sa hráčska postava častejšie zapája do konverzácií. Dostávate na výber niekoľko odpovedí, ktoré sú väčšinou veselé, neznalé alebo drzé. Vo väčšine prípadov som si vždy vybral drzú, lebo potom k tomu majú vtipné poznámky alebo som chcel vyjadriť nespokojnosť, že nechcem robiť túto otravnú úlohu aj nepriek tomu, že nemám na výber. Bolo to len pre lepší pocit a odľahčenie odporu k nudným úlohám.

Shadowbringers dotiahlo kvalitu príbehu na úplné maximum. Strany sa tentokrát otočili a ukázali, že svetlo nemusí byť vždy len dobré. Hlavne, keď pohltí do svojich oslnivých lúčov väčšinu planéty a premieňa všetko živé na monštrá prahnúce po Aetheri (v tejto hre sa mana nazýva Aether). Naoka Yoshida a jeho tím vývojárov sa s vyvrcholením príbehu fakticky prekonali. Uspokojivejší pocit z príbehu po dohratí expanzie alebo inej hry som snáď ešte nikdy nemal.

Každý príbeh začína zúfalo a beznádejne, ale Final Fantasy vždy dodá konečné uspokojenie. Či už rozuzlením klamstiev a tajomstiev alebo rozhodujúcim súbojom. Nie je však nad to, keď vám konečne dovolia vyvolať mocného Bahamuta (legendárky drak, ktorý zničil planétu, profesia summoner ho vyvoláva, aby bojoval po jeho boku) a zrovnať so zemou všetkých, ktorí sa opovážili na vás krivo pozrieť gigantickým laserovým lúčom!

Dungeony a raidy

Dugneony naberajú na kvalite každou expanziou, a to rapídne. A Realm Reborn podáva taký štandardný výkon v oblasti dungeonov, ktorý sa začne zlepšovať od začiatku Heavenswardu. Prielomové a neskutočne zábavné mechaniky priniesol až Stormblood a Shadowbringers to ešte zdokonalilo. Od Stormbloodu ďalej som nebol ani jeden dungeon, ktorý by ma nudil alebo bol otravný.

Čo sa týka Raidov, tak tie nemajú slabé chvíle ani v základnej hre. Oproti World of Warcraft som si Raidy vo Final Fantasy XIV veľmi užil. Dokonca aj keď som šiel jeden určitý Raid asi dvanásťkrát, lebo som chcel získať brnenie, ktoré sa mi vizuálne páčilo, tak ma stále bavil viac ako ich väčšina z WoW. Každý Raid otvára možnosti novým mechanikám, ktoré musíte nasledovať, aby ste dokázali skoliť bossa. Toto pravidlo platí trojnásobne na Extreme náročnosti.

Zdroj: Screenshot / Final Fantasy XIV

Player versus Player (PvP)

PvP sa dá v tejto hre opísať dvoma slovami. Katastrofálne a nudné. Oproti normálnemu počtu schopností, ktoré máte, tak v PvP móde sú okresaná aspoň o polovicu. Súboje nie sú vyhladené a už vôbec nie dobre vybalansované. Healer je skoro nesmrteľný a ani sa vám neoplatí sa ho pokúsiť zabiť, pokiaľ nie ste aspoň traja, ale aj tak to bude úmorné. Polovica profesií je v PvP móde absolútne neužitočných. Myslím, že práve kvôli týmto chybám tento mód nie je veľmi hraný. Ak chcete vyskúšať PvP vo Final Fantasy, tak najrýchlejšie sa doň dostanete po piatej večer, kedy to všetci robia len kvôli dennej odmene. Ako PvP hráč, ktorý miluje zabíjať ostatných hráčov dookola a nenechať ich ani si poriadne zahrať, tak toto bolo pre mňa obrovské sklamanie.

Kasíno / housing

Vo FFXIV nájdete aj kasíno nazývané Golden Saucer, ktoré je plné zábavných minihier ako skákačky, karty, závody a podobne. Keď vás to raz chytí, už nie je cesty späť. Ak teda máte sklony prepadnúť hazardným hrám, tak sa radšej držte od kasína ďalej. Golden Saucer ponúka obrovskú škálu minihier, za ktoré sa dostáva špeciálna mena. Za túto menu sa dajú kupovať vzácne outfity, mounti, nábytok a tak ďalej. Okrem návštevy kasína si v hre môžete napríklad kúpiť vlastný dom. Je síce náročné ho zohnať, ale potom si ho môžete prispôsobiť plne podľa seba.

Zdroj: Screenshot / Final Fantasy XIV

KOMUNITA

FFXIV má jednu z najlepších komunít, s akými v hrách môžete prísť do styku. Vytvorili veľmi prívetivé prostredie hlavne pre nových hráčov. Po viac ako 1300 hodinách hrania som mal dva nepríjemné incidenty. Okrem toho mi hráči Final Fantasy XIV prídu nadmerne citliví a viackrát si mysleli, že na nich útočím, aj keď som chcel iba poradiť. Väčšina ľudí, s ktorými som prišiel do dlhšieho kontaktu, tak boli super pohoďáci. Keď to porovnám s ostatnými hrami, tak táto komunita je čisté zlato.

HUDBA

Hudba a podmaz sú veľmi dôležité, aby posilnili atmosféru situácie, zóny, dungeony alebo raidu. Final Fantasy v tomto smere úplne hviezdi a mnohé soundtracky sú jedny z najlepších, aké som kedy počul. Ostatné MMORPG tituly sa môžu ísť oproti FFXIV zahrabať. Môžete od toho očakávať absolútne všeličo. Či už vznešený operný výstup alebo drsné metalové riffy.

HERNÝ MODEL

Hrať Final Fantasy môžete úplne zadarmo až do levelu 60 (Heavensward) s tým, že máte všetko odomknuté až na pár detailov. Ďalej si už treba kúpiť najnovšiu expanziu a prihlásiť sa na pravidelný odber 10€/mesačne v prípade, že hrávate len jednu postavu. Inak je potrebné platiť 13€/mesačne. Je to rovnaké ako World of Warcraft, ale pri jednej postave je suma nižšia (na jednej postave je možné hrať všetky profesie). Oproti WoW Final Fantasy ponúka pomerne lacné herné servisy. Zmena vzhľadu charakteru a rasy stojí len 7€.

Herný obchod

Každá hra sa snaží privyrobiť si predávaním doplnkov. Našťastie FFXIV predáva len vizuálne doplnky, mountov, emotikony, nábytok a vylevelovanie si profesie, ak na to nemáte čas alebo sa vám nechce. Vizuály dostupné v tomto obchode sa nedajú zohnať v hre, ale netreba na to mať negatívny pohľad, lebo v hre môžete získať o mnoho krajšie outfity alebo mountov. Ja som však nemohol odolať a zriadil som si odtiaľ toho najdrsnejšie mounta, akého svet Eorzea kedy mohol vidieť. Všetci nepriatelia sa odvtedy triasli strachom, keď som prichádzal na obrovskej tučnej mačičke.

Zdroj: Screenshot / Final Fantasy XIV

Verdikt

Final Fantasy XIV sa môže hrdo pýšiť svojím kvalitným rozprávaním príbehu, ktorý je radosť hrať, lebo na konci vždy nájdete to pravé orechové a pripravujú vás na to niekoľko hodín. Do toho levelu 50 môže hra pôsobiť trochu pomaly, ale ak sa sústredíte primárne na príbeh, tak by to nemal byť problém. Dungeony a raidy sú každou expanziou lepšie a vždy prinášajú nové interaktívne mechaniky.

PvE módy Extreme a Ultimate určite zabavia aj hardcore hráčov, ktorí chcú poriadne trpieť. FFXIV určite nie je pre PvP hráčov, nakoľko je plné chýb a vývojári ich ignorujú. Určite sa netreba báť nájsť si cech (Free Company), lebo komunita je naozaj prívetivá a nápomocná. Každý milovník fantazijných príbehov a kvalitného PvE obsahu by si mal určite tento titul zahrať!

Zdieľať tento článok: