Tomb Raider 1 vs. Tomb Raider Anniversary: Zmenila sa Lara Croft počas tých rokov k lepšiemu? [POROVNANIE]

Petra Siažiková

20.03.22 06:00

Čas čítania 02:57

Tomb Raider

Zdieľať tento článok:

Zdroj: youtube.com

Príchod titulu Tomb Raider do herného sveta priniesol nové a svieže prvky. Zadefinoval ďalšie smerovanie počítačových hier a rozprúdil debatu o ženských akčných hrdinkách. Lara Croft stále žije a je populárna aj u nehráčskeho publika. Pozrite sa na analýzu lovu za mocným artefaktom Scion.

Tomb Raider 1 (1996): výrobca sa vďaka lare vyhrabal z finančných problémov

Čas pred vydaním úplne prvého dielu Tomb Raider (TR1) bol neistý a rozpačitý. Výrobca Core Design trpel obrovskými finančnými stratami a tak výroba TR stavila všetko na jednu kartu a všetci s napätím očakávali, čo bude ďalej. Našťastie, všetko dobre dopadlo. TR1 priniesol výrobcovi vysoké finančné výnosy a chuť pracovať na ďalších dieloch. Pre hráčov to znamenalo príchod do nového sveta.

Akčných hrdiniek, ktoré by narábali umne so zbraňami a riešili puzzle v katakombách nebolo veľmi veľa. Pokiaľ si dobre pamätám, tak najbližšie sa Lare Croft v tom čase priblížila Jill Valentine z Resident Evil 1. Hoci tá skôr riešila zombíkov v strašidelnom dome. Menej známou počítačovou hrdinkou s dvomi búchačkami z prvej osoby bola Lorelei Ni z Rise of the Triad: Dark War.

Zdroj: youtube.com


Do príchodu TR1 sme akčné hry väčšinou poznali z prvej osoby. Lara sa nám predviedla v celej svojej kráse z tretej osoby. Namiesto jednej búchačky používala hneď dve naraz, navyše navštívila atraktívne lokality, kde hľadala artefakt Scion. Ten ju ku koncu hry zaviedol do bájnej Atlantídy, ktorá vyzerala ako živý organizmus a každú chvíľu ju mali v hľadáčiku okrídlené monštrá.

Nikto zo staršej generácie hráčov nezabudne na bájneho T-Rexa, ktorému sa Lara postavila v treťom leveli Stratené údolie. Nuž, prvý Tomb Rider priniesol aj bizarné prvky, miestami až sci-fi, ale uchoval si aj kontakt s reálnym prostredím. Navštívili sme Himaláje, Egypt alebo bájne Koloseum. Či bola zima alebo teplo, Lara stále pobehovala, skákala a plávala v krátkych šortkách a letnom tielku. Prevažne mužské publikum to uvítalo s nadšením. Z Lary Corft sa stala ozajstná virtuálna ikona.

Čo mi trochu pri hraní vadilo bolo to, že všetky levely sa odohrávali len v interiéri. Animácie skôr ponúkli pohľad z exteriéru. Štúdio Core Design to vysvetlilo tým, že nemali toľko časovej a finančnej kapacity, aby vytvorili premakanejšie úrovne vonkajšieho prostredia.

Do lokalít opustených kobiek a temných zákutí by sa patrilo viac zahltiť hru hudobným podkladom. Aj toho výrobca použil poskromne, čo bola obrovská škoda. Krátke hudobné vsuvky, ktoré sa párkrát zopakovali, lahodili ušiam fanúšikov. Reakciou Core Design bola ďalšia výhovorka, že opäť nemali dostatok časovej kapacity.

Zdroj: store.eu.square-enix-games.com


Tomb Raider: Anniversary (2007): remake, ktorý osloví mladších gamerov

Mladším hráčom, pre ktorý je rok vydania prvej hry Tomb Raider stredovekom, bude pravdepodobne viac bližší jeho remake Tomb Raider: Anniversary.

Tentokrát sa na výrobe podieľali firmy Crystal Dynamics a Buzz Monkey Software. Zarytým fanúšikom starších "tombraideroviek" hneď udrel do očí iný rukopis, ale výsledok nebol zlý.

Lara sa stala krajšou, ovládala omnoho viac pohybov, ale čo mňa osobne najviac potešilo, boli podstatne atraktívnejšie lokality, kde sa hra odohrávala. Pôsobili omnoho realistickejšie a detailnejšie prepracované. Aj plávanie vo vode bolo spravené lepšie, lebo Lara vedela rýchlo plávať aj po hladine. Mimochodom, niektorí hráči trúsia vtípky o tom, aká je Lara hlavne v pôvodných dieloch TR pomalá. Tomb Raider: Anniversary ju trochu zrýchlilo.

Legendárna scéna, kde Lara vo Svätyni Scionu padá do vnútra sfingy a pod vodou sa ukrývajú veľké egyptské sochy bola celkovo lepšie zvládnutá v prvej časti. Samozrejme, graficky to lepšie utiahlo Tomb Raider: Anniversary.

Ako som už spomínala, Lara ovládala omnoho viac pohybov a skokov ako v Tom Raider 1, ale niekedy bolo na klávesnici ťažšie spraviť viac špeciálnych pohybových úkonov za sebou, pretože vyžadovali aj rýchlu dynamiku.

Tom Raider: Anniversary priniesol aj viac akcie až filmového efektu pri súbojoch. Lara nemierila automaticky ako sme boli zvyknutí, ale hráč zameriaval na nepriateľa pomocou kurzoru. V istých sekvenciách sa čas spomalil a pri stlačení tlačítok pomocou kurzoru hráč zasadil smrtiacu ranu.

Celkový výsledok remake Tomb Raider: Anniversary je taký, že sa jedná o podarený remake. Ako to ale už býva, slávu úplne prvého dielu sa mu dosiahnuť nepodarilo.

Zdieľať tento článok: