Last Epoch je najnovší prídavok do ARPG žánru. Pracovalo na ňom indie štúdio Eleventh Hour Games a sľubuje plnohodnotný herný zážitok, ktorý si berie len to najlepšie z hier ako Diablo IV a Path of Exile. Last Epoch bol niekoľko rokov vo verzii skorého prístupu, no konečne bol oficiálne vydaný ako plnohodnotná hra a mali sme príležitosť vyskúšať všetko, čo hra ponúka.
Ako už býva zvykom pri spúšťaní veľkého projektu, tak ani Last Epoch neminuli problémy so servermi a online režimom. Než vývojári opravili problémy, hráči si mohli v medzičase otestovať dostupné classy v offline režime, ktorý konkurenčné tituly neponúkajú. Aj napriek počiatočným problémom Last Epoch s ľahkosťou prekonal dlhoročnú značku Path of Exile na Steam rebríčkoch a neustále si udržuje chválitebnú hladinu aktívnych hráčov, ktorá sa pohybuje okolo 100 až 130-tisíc.
Prvá skúsenosť s RPG hrami je vždy výber classy a tvorba postavy. Last Epoch dáva na výber 5 počiatočných class, Sentinel, Rogue, Mage, Primalist a Acolyte. Všetkých 5 má neskôr na výber z troch špecializácií a mnohé z nich sú prekvapivo originálne ako Runemaster, pripomínajúci Invokera z Doty 2, Void Knight, rytier temnoty manipulujúci s časom, alebo Falconer spolupracujúci so svojim mocným sokolom. Jedinou nevýhodou je, že výber špecializácie je nezvratný, a preto je potrebné si toto rozhodnutie dobre premyslieť. V opačnom prípade je nutné vytvoriť novú postavu. Mnoho hráčov spomína, že im chýba prispôsobenie vzhľadu postavy, čo mne osobne neprekáža, keďže sa na postavu pozeráme zvrchu a nevidno jej charakteristické črty.
Tip: Výbornou classou pre prvú postavu je Sentinel a Primalist vďaka ich vysokej obrane.

Príbeh sa odohráva vo fantazijnom svete Eterra, kde nás hra prevedie mnohými regiónmi a niekoľkými časovými líniami od piesočných pláží a ľadových tundier, až po smradľavé kanály, nekonečné cintoríny alebo koniec samotného času. Podanie príbehu je vo forme dialógov a krátkych komiksových videí, čo nebol môj šálok čaju a rozhodne sa to dalo spracovať interaktívnejšie a živšie. Príbeh však nie je pilierom žiadnej ARPG.
Pozitívne ma prekvapil rýchly rozjazd. Získavanie úrovni je naozaj rýchle a už v skorom štádiu hry som si odomkol väčšinu schopností. Čo sa týka stromu talentov, tak sme dostali zlatú strednú cestu medzi Diablom a Path of Exile, nie je primitívny, ani prekomplikovaný. Talenty sú obohatené schopnosťami, ktoré sa levelujú používaním a môžeme meniť ich funkcionalitu podľa našich predstáv. ARPG si najviac užívam experimentovanie s možnosťami postavy. Last Epoch vo veľkom podporuje experimentovanie s novými kombináciami a spôsobmi, preto je veľmi jednoduché zmeniť čokoľvek, čo sa týka výzbroje, talentového stromu alebo schopností.
Tip: Rozhodne ti odporúčam prečítať si, čo schopnosti a talenty ponúkajú, nech si v tom dokážeš vytvoriť spojitosti. Pri stavaní postavy sa netreba sústrediť na nadmerné zvyšovanie poškodenia, toho je až-až. Efektívnejšie je uprednostňovať obranu, hlavne na vyšších úrovniach.

Po ukončení príbehovej kampane dostaneme na výber medzi dvoma frakciami, medzi obchodníkmi, čo odomkne obchodovanie s ostatnými hráčmi, alebo Circle of Fortune, odkiaľ si môžeme brať úlohy, ktoré si vyberáme podľa toho, akú odmenu chcem, väčšinou unikátne predmety. Odomkne sa aj hlavný obsah – Monolithy. Monolithy sú alternatívne svety, kde našou úlohou je ich stabilizácia a na konci každého sveta sa vysporiadať s hlavným bossom. Najlepšou funkciou Monolithov je výber odmeny. Pri vstupe si vždy vyberáme mapu podľa odmeny, kvôli čomu sa môžeme s ľahkosťou zamerať na to, čo nám chýba. Z mojej skúsenosti sú však počiatočné Monolithy príliš jednoduché. Rýchlo som preletel všetkými úrovňami. Rýchlosť, akou sa dá prechádzať obsah sa z veľkej časti odvíja, ako dobre je naša postava nakombinovaná.
V mojom prípade som hral Rogue so špecializáciou Bladedancer okolo pasívnej schopnosti Shadow Dagger, čo je veľmi rýchly a efektívny build. Hlavný bossovia tiež nie sú nároční, no netreba ich podceňovať. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som ignoroval mechaniky zápasu, čo sa mi vypomstilo. Last Epoch ponúka aj Empowered Monolithy ako formu nekonečného obsahu. Stále sa rozprávame o tých istých Monolithoch, no tieto sú, žiaľ, prístupné až po splnení tých počiatočných, čo môže zahrať aj niekoľko hodín. Empowered verzia však ponúka vyššiu náročnosť a, samozrejme, aj bohatšie odmeny.

Okrem Monolithov sú dostupné arény a dungeony, ktoré som objavil už počas príbehovej kampane, no vstúpiť sa dá len so špecifickým kľúčom. Dungeony a arény predstavujú náročnejšiu časť obsahu, keďže smrť znamená koniec. Pre opakovaný vstup je potrebný ďalší kľúč. Všetky dungeony sú špecifické nejakou mechanikou ako teleportovanie sa medzi časovými líniami, čo nám otvára rôzne skryté priechody a uličky. Súčasťou každého ARPG zážitku je aj experimentovanie s ostatnými classami. Last Epoch nám to uľahčil, a odbúral otravné a opakované prechádzanie kampaňou. Po prvom prechode stačí, keď naše vedľajšie postavy splnia všetky 3 dungeony na najnižšej úrovni a kampaň bude automaticky preskočená.
Tip: V aréne si treba dávať pozor na finálneho gladiátora, pôsobí neškodne ako zvyšné NPC, ale údery sú smrteľné.
Dôležitou súčasťou Last Epochu je crafting. Bez remeselníctva sa v tejto hre nikto nedostane ďaleko. Eleventh Hour Games predstavilo systém, ktorý má hráčom pomôcť, aby posilnili a optimalizovali svoje postavy podľa predstáv. Môžeme vylepšovať, dopĺňať alebo vymieňať parametre predmetov, pokiaľ máme takzvaný Forging Potential a potrebné suroviny. Forging Potential je niečo ako životnosť, koľko modifikácií predmet znesie. Takýto systém remeselníctva chýba vo všetkých ARPG tituloch. Ide o niečo, čo odbúrava frustráciu z nekonečného hľadania perfektných predmetov. Teraz si ich môžeme jednoducho vytvoriť. Čo ma však prekvapilo je, že možnosť vylepšovať legendárne predmety, len musia byť označené značkou Legendary Potential.
Tip: Nezabudni rozoberať predmety s vysokými parametrami, aby ti nechýbali suroviny.

Grafické spracovanie je uspokojivé. Nejde o nič dych-berúce, čo by ma posadilo na zadok, ako nablýskaný Lost Ark. Last Epoch má štandardné a moderné vizuály na úrovni Diablo IV, ktoré pravdepodobne nikoho neurazia. Rozhodne treba vyzdvihnúť hladkosť ovládania a súbojov bez toho, aby nás blokovali animácie schopností, čo veľakrát vytvára frustráciu. Po tom ako som hral Lost Ark, mi v každej ARPG aj Last Epochu chýbajú interaktívne mechaniky, ako skoky cez priepaste, rebríky, akčné zábery ako sklz po reťazi do súboja, ktoré robia herný svet zábavnejším a epickejším. Určite treba vyzdvihnúť aj loot filter. Vlastnoručne si môžeme nastaviť, aké predmety sa nám pri hraní zobrazia. Je to perfektná funkcia, ktorá chýba vo väčšine ARPG hier, a odbúrala veľkú stratu času, čo som kontroloval a porovnával všetky nadobudnuté predmety.
Verdikt
Toľko zábavy a zápalu ďalej skúšať nové možnosti som nemal pri žiadnom ARPG titule už veľmi dlho. V porovnaní s konkurenciou Last Epoch ponúka to najlepšie z oboch svetov, Diablo IV a Path of Exile. Bohatý výber class a špecializácií, jednoduchosť resetovania parametrov postavy, široká variácia obsahu a, samozrejme, netreba zabúdať na revolučný systém remeselníctva. Okrem chýbajúcich možností prispôsobenia vzhľadu postavy, možnosti zmeny špecializácie a rýchlejšieho prístupu k náročnejšiemu obsahu, Last Epochu nič nechýba k tomu, aby sa stal najlepšou ARPG hrou na trhu. Last Epoch by som ohodnotil na dorbých 8/10.
Nezabudni nás sledovať na Facebooku a Instagrame, aby si bol v obraze o najnovších herných a e-športových novinkách.