Prečo MMORPG žáner zomiera?

Štefan Švec

22.09.23 13:10

Čas čítania 02:21

MMORPG

Zdieľať tento článok:

Zdroj: YZONE.sk

Žáner MMORPG zažíva posledné roky pokles hráčskych čísel a komunitou kolujú otázky, či tento žáner naozaj zomiera alebo nie. Poďme sa pozrieť na to, čo spôsobuje tento pokles a ako sa herné spoločnosti snažia adaptovať.

Nehovorí sa nadarmo, že MMORPG tituly sú najnáročnejšie na vývoj, no aj na spustenie a udržanie. Je to kvôli tomu, pretože iné žánre ako strieľačky, bojovky, platformovky, survival, sim a mnoho ďalších nepotrebujú také obrovské kvantum funkcií. Iné žánre taktiež neporebujú také výkonné servery pre státisíce hráčov alebo široké spektrum prispôsobenia postavy.

Široká variácia obsahu

MMORPG sú navrhované tak, aby ich hráči hrali dlhodobo, resp. pri ich hraní trávia aj tisícky hodín. To znamená, že vývojári musia vyprodukovať obrovské množstvo obsahu, ktoré musia postupom času dopĺňať nové dungeony, raidy, zábavné levelovanie, zbieranie kolekcií (mounti, maznáčikovia, vizuálne doplnky), udalosti v otvorenom svete a mnohými ďalšími doplnkami.

Hráči požadujú širokú škálu obsahu, ktorý by mala každá MMORPG ponúkať, a to je aj jeden z hlavných dôvodov, prečo mnoho nových titulov zanikne alebo upadne do zabudnutia. Najlepším príkladom je pravdepodobne nedávna hra od Amazonu - New World. Hra zažila miliónový nával hráčov, no nedostatok činností donútil hráčov ju opustiť.

Monetizácia

Ďalším dôležitým faktorom sú monetizačné modely. Väčšina hráčov je neochotná hrať hry, ktoré prezentujú monetizačný model P2W aj napriek tomu, že je pre herné štúdio veľmi výhodná. Preto najúspešnejšie MMORPG sú tie, ktoré za reálne peniaze predávajú len vizuálne doplnky a servis (prenos postavy, zmena mena). Lost Ark je jeden z kandidátov, ktorý týmto spôsobom odradil milióny hráčov, pretože hra je zbytočne náročná bez reálnej meny a nabáda k hazardovaniu.

Časová náročnosť

MMORPG tituly bývali obrovskou časovou investíciou, a niektoré aj stále sú, no väčšina dnešných hráčov vyhľadáva pravý opak. Aby sa hráč dostal len na maximálny level, potrebuje na to desiatky hodín. Vylevelovať svoj charakter na maximálnu úroveň je v MMORPG len začiatok. Tá pravá zábava začína až potom. Hráči sa snažia vytvoriť svoje postavy, čo najmocnejšie a tento proces môže zabrať dalšie desiatky či stovky hodín.

Zdroj: ArenaNet

Ak by sme to mali zhrnúť, najväčśím kameňom úrazu MMORPG žánra je náročnosť vývoja, neprijateľný monetizačný model alebo obrovská časová investícia. Toto sú pravdepodobne najväčšie problémy, ktoré odrádzajú nových hráčov a nútia súčasných presedlať na niečo iné. Momentálne si tieto hry ešte udržujú uspokojivú hráčsku základňu, ale postupom času sa začne počet hráčov zmenšovať.

Herné spoločnosti stojace za MMORPG titulmi (Blizzard Entertainment, ArenaNet, Square Enix) sú neustále nútené sa rýchlo prispôsobovať požiadavkam hráčov. To obnáša rešpektovanie ich voľného času, jeho peňaženky a zároveň sa zamerať aj na nový druh hráčov, ktorí sú zameraní na jednoduché, rýchle a nenáročné činnosti. To však spôsobuje nespokojnosť u streamerov a hráčov, ktorým nekonečné hranie jednej hry nerobí problém.

Aktuálne najpopulárnejšie MMORPG sú World of Warcraft, Final Fantasy 14, Guild Wars 2 a The Elder Scrolls Online. Čiže ak máš chuť na MMORPG, tak najlepšie pochodíš, keď si vyberieš jednu z týchto štyroch, ktoré sa držia na vrchole svojho žánru už vyše dekády.

Nezabudni nás sledovať na Facebooku a Intagrame, aby si bol v obraze o najnovších herných a e-športových novinkách.

Zdieľať tento článok: